DR pretester programmer
På radiosiden foregår kontakten til lytterne dels via prætest, dels gennem de fokusgrupper, der udvikler hele programflader. Af DRs Programregnskab for 1998, som i henhold til Radio-og Fjensynsloven, netop er afleveret til Kulturministeriet, fremgår det, at langt de fleste danskere er aktive brugere af det daglige programudbud i DRs radio-og TV-kanaler. I løbet af en uge lytter 89 pct. til DR Radio, mens 88 pct. ser DR 1 og DR 2. DR TV tegner sig med 31 pct. samtidig for den højeste markedsandel siden 1993. Det går bedre i aftensendetiden, hvor seerandelen er steget til 36 pct. mod 33 i 1997. DR Radio har samtidig fastholdt sin position med 70 pct. af al radiolytning i Danmark, og med 2.5 mio. lyttere er Radioavisen stadig landets største nyhedsmedie. På årsbasis leverede DR Radio 54.00 timers radio, mens de to TV-kanaler var oppe på næsten 7.00 timers TV, hvoraf 5.06 timer var produceret på dansk grund. Programchef Torben Frølich fra DRs chefredaktion fortæller, at man på TV-siden sidste år foretog 35 prætests, men at man p.t. ikke har kapacitet til at foretage flere.