MediaWatch

DR pretester programmer

På radiosiden foregår kontakten til lytterne dels via prætest, dels gennem de fokusgrupper, der udvikler hele programflader. Af DRs Programregnskab for 1998, som i henhold til Radio-og Fjensynsloven, netop er afleveret til Kulturministeriet, fremgår det, at langt de fleste danskere er aktive brugere af det daglige programudbud i DRs radio-og TV-kanaler. I løbet af en uge lytter 89 pct. til DR Radio, mens 88 pct. ser DR 1 og DR 2. DR TV tegner sig med 31 pct. samtidig for den højeste markedsandel siden 1993. Det går bedre i aftensendetiden, hvor seerandelen er steget til 36 pct. mod 33 i 1997. DR Radio har samtidig fastholdt sin position med 70 pct. af al radiolytning i Danmark, og med 2.5 mio. lyttere er Radioavisen stadig landets største nyhedsmedie. På årsbasis leverede DR Radio 54.00 timers radio, mens de to TV-kanaler var oppe på næsten 7.00 timers TV, hvoraf 5.06 timer var produceret på dansk grund. Programchef Torben Frølich fra DRs chefredaktion fortæller, at man på TV-siden sidste år foretog 35 prætests, men at man p.t. ikke har kapacitet til at foretage flere.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs