MediaWatch

Landskamp for dyr for DR og TV 2

"Det er resultatet af de strandede forhandlinger mellem TV-stationerne, efter at Konkurrencestyrelsen i går gav sit bud på en handelspris for varen: 2,8 mio. kr. Både DR-TV og TV 2 bakker ud, fordi de anser prisen for urealistisk høj. Det betyder, at de to landsdækkende stationer ikke vil være i stand til at leve op til lovgivningen, der ellers skulle sikre betydende landskampe på de landsdækkende kanaler. På baggrund af EU-direktivet ""TV uden grænser"" fik Kulturministeriet i efteråret 1998 EU's godkendelse af en liste over begivenheder af ""væsentlig samfundsmæssig interesse"". I bekendtgørelsen er det fastslået, at rettighederne til transmission af de omtalte begivenheder skal tilbydes en landsdækkende station med mindst 90 pct. dækning af befolkningen. Da TV3 har ligget inde med rettighederne siden september 1998, men kun har 68 pct. dækning i Danmark, har MTG-koncernen bag TV3 tilbudt Wales-kampen til de to danske stationer til ca. fire mio. kr. Det fik DR-TV til at indbringe sagen for Konkurrencestyrelsen, der af hensyn til resultatet af lørdagskampen mod Hviderusland først kunne melde ud mandag. ""Vurderingen til 2,8 mio. kr. for Wales-kampen er vi kommet frem til efter længere tids research på markedet i ind-og udland for handel med rettigheder,"" siger kontorchef i Konkurrencestyrelsen, Hans Kierkegaard. DR-TV har kun budt 750.000 kr. for kampen, mens TV har budt godt en mio. kr. I begge tilfælde før resultatet af kampen mod Hviderusland var kendt. I de to stationers TV-aftale med DBU om transmission af landsholdets hjemmekampe ligger gennemsnitsprisen pr. kamp på tre mio. kr."

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs