TV 2's regioner klar til øget produktion

MediaWatch

Selv om de otte regionale tv-stationer har fået et samlet besparelseskrav på godt 33 mio. kr., er lysten til at være "kernen og trækkraften" i TV2s planlagte, digitale kanal usvækket. Den vil koste godt 300 mio. kr. at drive om året, og der er givet startsignal til digitale forsøg fra senderne i Hove og Jyderup. Forventningerne i regionerne til, hvornår forsøgene slutter, er dog forskellige. Nogle mener allerede i foråret 2000, andre mener, at der vil gå frem til 2001 med.

Imidlertid er regionerne indstillet på at levere mere, også til TV2 Danmarks programflade. Det fremgår af udtalelser fra direktørerne på TV2/Østjylland, TV2/Bornholm og A/S TV Syd. Leverancerne, der bliver til på markedsvilkår, omfatter primært dokumentarprogrammer som bl.a. "Et døgn i Danmark". Udover det leverer regionerne i forvejen teknik og til tider mandskab til bl.a. TV2s Nyheder og andre landsprogrammer med lokale indslag og interviews samt sport. Levering af regionalt producerede entreprise- og licensproduktioner til den landsdækkende sendeflade udgjorde i 1997 14,6 mio. kr. ud af en samlet omsætning på 28,5 mio. kr. - eller 8,5 mio. kr. mindre end i 1996.

Det er generelt holdningen, at regionerne "har mere end nok at se til" med at producere regionale nyheder og programmer, men med den betydelige investering i nyt, digitalt udstyr er der rent teknisk en overkapacitet, fordi bl.a. studier kun bliver brugt i en lille del af døgnets timer.

- Det er klart, at vi ikke kan eller skal konkurrere med andre produktionsselskaber om bl.a. "Lykkehjulet" eller de store underholdningsprogrammer. Det har vi ikke forudsætninger for. Men på andre områder har vi mulighed for at bidrage til landsdækkende programmer eller for at finde de gode historier, der jo i en vis udstrækning kan hentes fra den daglige indsats, siger direktør Tim Johnson, A/S TV Syd.

Han erkender, at de politiske visioner om at opbygge lokale produktionsmiljøer om de enkelte regionalstationer ikke har været en succes, men understreger dog, at det i Sønderjylland har været muligt at fastholde eksistensen af og samarbejdet med et par lokale produktionselskaber og freelancere.

Hjerner til produktion

På TV2/Bornholm er direktør Jan Jørgensen åben over for samarbejde med "hjernebaserede" produktionsselskaber om teknisk produktion.

- Rent teknisk har vi en langt større kapacitet, end vi bruger i dag. Derfor kan vi leje udstyret ud til konkurrencedygtige priser. Huslejen på Bornholm er jo billigere end i København, og det kan måske være en af vejene til at komme ud over "københavneriet", siger direktør Jan Jørgensen, TV2/Bornholm.

Han slår i den forbindelse til lyd for en egnsudviklingsstøtte, der ud over produktionsmiljøet skal omfatte multimediabranchen, fordi der rent teknologisk sker så store landevindinger på dette område. Han henviser til, at der i Glasgow i Skotland er opstået stærke alternativer i London på netop multimediaområdet, og en tilsvarende udvikling kan bidrage til at styrke det lokale miljø i Danmark.

- De enkelte regioner har som forsøg lagt nyheder på internettet, og det kan måske være en spore til at fortsætte og udbygge denne indsats, hvis der var fordele for IT-virksomhederne ved at flytte ud i landet.

Jan Jørgensen mener, at regionerne sammen eller alene står stærkt i produktion af dokumentarbaserede landsprogrammer.

- Vi har vist, at vi mestrer denne disciplin, og derfor vil det være naturligt, at vi også som optakt til den digitale kanal, som vi skal bidrage væsentligt til, arbejder mere på dette område.

Mere underholdning

- Vi har erfaring i at producere både underholdning og dokumentar. Underholdning, herunder bl.a. quizer, kan vi lave til konkurrencedygtige priser. Det har vi tidligere gjort som serieproduktioner med optagelse af flere programmer om dagen og en billig vært, nemlig mig, siger direktør Erling Bundgaard, TV2/Østjylland.

Han mener, at TV2/Østjylland både vil være i stand til at konkurrere med det øvrige produktionsmiljø om visse underholdningsformater og om dokumentarprogrammer.

- Man kan sige, at regionerne er blevet "voksne" og har den fornødne erfaring i at lave meget professionelt tv. Denne erfaring kan i mange sammenhænge godt bruges til at lave landsprogrammer. Det skal imidlertid samtidigt understreges, at vi naturligvis først og fremmest skal løse basisopgaven, nemlig at præstere seværdigt, regionalt tv.

Med sin "Vision 2000" har TV2/Danmark søgt at knytte regionerne tættere til sig. Det sker for at forbedre sin position op til efterårets forhandlinger om medieforliget, der i princippet kan løbe et godt stykke ind i år 2000. Regionerne er efter en svag start blevet et seermæssigt og også annoncemæssigt aktiv for TV2, hvor regionerne samlet præsterer seertal på 675.000-850.000. Seningen er størst i mindre by- og landområder, mens den er mindst i de største byområder. Seertallene går fra godt 15 til 21%.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også