MediaWatch

TvDanmark etablering undersøges af kulturministeriet

"TvDanmark meddelte forleden, at den fra 1. januar næste år søsætter to nye kanaler, hvoraf den ene skal sendes fra London med et udbud af serier, action, erotik og aktualitet. Striden står omkring denne kanal, fordi sigtet med den er at gå på strandhugst hos TV 2 og TV3. Med placeringen i London kommer den ny kanal således under de lempelige engelske reklameregler, som tillader at sende reklamer i udsendelserne. Kontorchef Lars M. Banke i Kulturministeriet bekræfter at direktivet findes - men at der også er fri etableringsret: ""Der er tale om et utrolig kompliceret spørgsmål, som vil kræve nærmere analyse. Vi vil nu drøfte sagen med ministeren, og jeg vil tro, at vi af egen drift vil undersøge forholdet"". Administrerende direktør Jesper S. Lund i TvDanmark: ""Der er ikke tale om, at vi flytter en eksisterende kanal til London TvDanmark i sin nuværende form fortsætter som TvDanmark 2 på samme vilkår som hidtil. Og i stedet opretter vi TvDanmark 1 som en ny kanal. Derved adskiller situationen sig ikke fra TV3, som hele tiden har sendt fra London. Hvis vi ikke kan få lov, må man da også gribe ind over for TV3. Eftersom TV3 har kørt i en halv snes år efter denne model, må det vel antages, at den er accepteret""."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs