TV2 arbejder mod børnereklameforbud

MediaWatch

Foruden TV2 består arbejdsgruppen af repræsentanter fra reklamebranchen samt seks store annoncører med familiens yngste som målgruppe: Egmont, Hasbro, Kellogg's, Lego, Mattel og McDonald's. »Formålet er at få en dialog om børnereklamer og fremme etik i markedsføringen over for børn«, siger Marianne Pittelkow, leder af TV 2 Reklames juridiske afdeling Initiativet kan måske mildne de kolde vinde, der i øjeblikket blæser mod børnereklamer fra Kulturministeriet. Efter Politiken i november offentliggjorde en opinionsundersøgelse, der viste, at halvdelen af danskerne ønskede et forbud på området, bebudede ministeren, Elsebeth Gerner Nielsen (R), et forslag om at følge den svenske model. På den anden side af Sundet må man slet ikke udsende tv-reklamer, rettet mod børn under 12 år, og der er ingen reklamer umiddelbart før og efter børneprogrammer. TV 2 arbejder ihærdigt imod et sådant forbud, der ville koste den i forvejen kriseramte station næsten 100 millioner kroner årligt i tabte indtægter. Annoncørerne ville blot flytte Fætter BR & co. til TV3, der sender uden for de danske reglers rækkevidde i London. »De danske regler på området er meget skrappere end de fleste andre EU-landes. Og de bliver stort set altid overholdt«, siger Marianne Pittelkow og henviser til, at TV-Reklamenævnet siden 1988 kun har modtaget 15 klager over børnereklamer. Heraf har seks fået medhold.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også