MediaWatch

Fremtiden bliver en boks

De har indefor et år brugt 113 milliarder dollar - og skal over de kommende år formodentlig bruge et tilsvarende beløb på at ombygge kabel-TV netværkerne til telefoni og bredbånd. Heroverfor står det europæiske digitale TV-marked nærmest stille. Ingen af de store kommercielle europæiske spillere har indledningsvis valgt at satse på kombinationen TV/ Internet - og de nationale public service broadcastere har kun i få tilfælde fået et udspil fra politikere og regulatorer om den digitale terrestriske fremtid. Parallelt med den efterhånden temmelig tydelige forskel på den amerikanske og europæiske udvikling af digital TV, har plade- og musik-industrien fået travlt med at komme på Internettet for at positionere sig til det næste store slag om multimedia. I realiteten eksisterer der nu en konkret begrebsforvirring - for er der kun tale om teknologisk konvergens, om multimedia eller er der reelt sket en sammensmeltning af underholdnings-industrien i forhold til det, der tidligere omtaltes som mediernes værdikæde? Underholdningsindustrien - den audio-visuelle branche - og telekommuni-kationsbranchen - har med de seneste positioneringer defineret fremtiden: Det bliver en boks i en eller anden form! Det vil med andre sige, at det ikke bliver en bestemt platform eller en bestemt teknologi - men en fællesnævner på baggrund af Internettet og protokoller, standarder og software som brancherne nødvendigvis bliver enige om, fordi udviklingen indlysende er global. Indholdet er pr. definition gratis - og det hele foregår i nu'et. Om ti år vil vi huske dette tidspunkt som vendepunktet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs