MediaWatch

TV 2 varsler priskrig

Beløbet svarer til seks-syv pct. af TV 2s omsætning i det kommende halvandet år, og TV 2s administrerende direktør, Jørgen Flindt Pedersen, vil ikke udelukke afskedigelser blandt TV 2s 1100-1200 ansatte. Imens varsler TV 2s salgs-og marketingdirektør Henrik Dyrring priskrig. »Vi sænker priserne i juni, juli og august,« siger han. »Vi sælger lige nu færre reklamer, end vi havde regnet med, og det skyldes bl.a., at mens vi har sat vore priser op, har vore kommercielle konkurrenter, TV3 og TVdanmark, holdt deres priser i ro.« Samtidig har TV 2 i sin kamp mod Danmarks Radio satset så hårdt på danske produktioner med appel til lidt ældre seere, at de to kommercielle konkurrenter igennem en målbevidst satsning har sikret sig en øget andel af de yngre seere i aldersgruppen 20-50 år, som reklamebureauerne satser på. Alt i alt er TV 2 havnet i en konkurrencemæssig klemme mellem DR og de kommercielle konkurrenter, hvilket ikke mindst ifølge Henrik Dyrring skyldes TvDanmarks opkomst for to år siden og succes sidenhen. Følgerne kan blive afskedigelser på TV 2, siger journalisternes tillidsmand, Claus Birch, som frygter det indkaldte orienteringsmøde tirsdag. Udover afskedigelser vil TV 2-ledelsen kunne spare millioner på indkøb af film og andre udsendelser bl.a. sportsudsendelser samt TV 2s regioner. TV 2 kom ud af 1998 med en fri egenkapital på 110 millioner kroner, og den skal inden udgangen af 2000 være øget til mindst 200 mio. kroner ifølge en politisk beslutning.

Mere fra MediaWatch

Koda opponerer mod ny musikpolitik i DR

Nye retningslinjer i DR betyder, at kommercielt udgivet musik som udgangspunkt ikke længere skal bruges i programmer. Men public service-stationen bør have fokus på andet end katalog-musikken, mener Kodas adm. direktør.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs