TV 2s tolkning af børnereklameregler får opbakning

MediaWatch

"To af de tre klager kommer i øvrigt fra DR-programmet Børnerapporten. I to af reklamerne benyttes ordet ""kun"" om prisen på henholdsvis et Happy Meal-produkt fra McDonalds og på spillet Nintendo. TV 2 har godkendt denne fremgangsmåde, fordi der i reklamerne er tale om, at produkterne sælges til en pris, som er lavere end normalt. Og fordi reklamerne ikke giver børn og unge en urealistisk opfattelse af produkternes værdi. Radio- og TV-Reklamenævnet skriver i sin afgørelse blandt andet: Radio- og TV-Reklamenævnet skriver i sin afgørelse, at børn og unge under 14 år må medvirke i reklamer, når de fremtræder ""som en naturlig del af det afbildede miljø"" - og at det er tilfældet i Cheez Dippers""-reklamen, idet produktet primært er beregnet til børn. - Afgørelsen understreger, at det er en 100 procent rigtig praksis, vi har benyttet, siger lederen af TV 2s reklamejuridiske afdeling, Marianne Pittelkow."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også