MediaWatch

TV 2s tolkning af børnereklameregler får opbakning

"To af de tre klager kommer i øvrigt fra DR-programmet Børnerapporten. I to af reklamerne benyttes ordet ""kun"" om prisen på henholdsvis et Happy Meal-produkt fra McDonalds og på spillet Nintendo. TV 2 har godkendt denne fremgangsmåde, fordi der i reklamerne er tale om, at produkterne sælges til en pris, som er lavere end normalt. Og fordi reklamerne ikke giver børn og unge en urealistisk opfattelse af produkternes værdi. Radio- og TV-Reklamenævnet skriver i sin afgørelse blandt andet: Radio- og TV-Reklamenævnet skriver i sin afgørelse, at børn og unge under 14 år må medvirke i reklamer, når de fremtræder ""som en naturlig del af det afbildede miljø"" - og at det er tilfældet i Cheez Dippers""-reklamen, idet produktet primært er beregnet til børn. - Afgørelsen understreger, at det er en 100 procent rigtig praksis, vi har benyttet, siger lederen af TV 2s reklamejuridiske afdeling, Marianne Pittelkow."

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs