En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
03.05.1999kl. 01.00

Radio

MediaWatch

Det engelsk baseret selskab har i al stilhed sat sig på en stor del af nyhedsformidlingen for international underholdning på det skandinaviske lokalradiomarked: Nu har WENN tager skridt til at ekspandere yderligere via internettet. Målet er, siger direktør, journalist Hanne Bräuner, Wenn Scandinavia, at de mange lokale radiostationer, der abonnerer på denne service, kan "hjemtage" lyd- og videoklip til brug for egne programmer og hjemmesider.

I Skandinavien abonnerer radiostationer i Danmark, Norge og Sverige på servicen, der som core business leverer varme nyheder og opdateringer om internationale stjerner inden for primært musik og film.

- Vi er etableret i Skandinavien i 1994, og har i Danmark bl.a. 24 af de 25 største radiostationer som abonnenter, men vi i Norge ud over en række lokale radiostationer også har den landsdækkende, kommercielle radiostation P4 på. I Sverige er vi under opbygning, og her leverer vi fortsat nyhederne på engelsk, mens de versioneres til det danske og det norske marked, siger Hanne Bräuner.

Priserne for Wenns services sættes efter lyttertallene, der kontrolleres af Gallup, og går fra 1.500 kr. for radiostationer med 7-8.000 ugentlige lyttere og opefter. Internationalt leverer Wenn ifølge egne oplysninger materiale til godt 3.000 radio- og tv-stationer, aviser og ugeblade, og i Danmark er Billed-Bladet og Tjeck blandt printabonnenterne. Ween Scandinavia beskæftiger 12-14, hvoraf de fleste er free-lancere. Selskabet beskæftiger 45 fuldtidsansatte i Europa, USA, Sydamerika og Australien og har desuden deltidskorrespionndenter i 15 andre lande.

Versionerer indslag

Wenn forpligter sig til at levere nyheder døgnet rundt med et gennemsnit på 150 historier. En særlig nyhedsservice for radio leverer mindst 12 nyheder eller interviews med kendte i døgnet, og en billedafdeling udsender bilæleder af de kendte, en feature afdeling til print leverer fem interviews med musik- og filmstjerner om ugen, og en ny tv-afdeling producerer det samme antal historier eller interviews med kendte - som nu også kan lægges på abonnenternes internetsider.

- Frem for at betragte internettet som en konkurrent, har vi valgt at se det som en forbundsfælle, siger Hanne Bräuner.

- Mange af vore abonnenter, bl.a. The Voice, er på nettet, og det giver ekstra værdi, når de kan vise videoklip og blive lyttet på den måde. det tror vi, der er fremtid i.

I Skandinavien handler det stort set om at sælge abonnementer, give kundeservice - og sikre versionering asf de internationale nyheder.

- Vi holder os fra at lave lokale nyheder, bortset fra de store musikfestivaler, der jo tiltrækker stor international bevågenhed på grund af de store, verdenskendte navne. Ellers handler det bl.a. om at formidle de kendtes fødselsdage, nyheder om musik og film, interessante underholdningsnyheder og mere dybdegående interviews. Ideen er, at materialet skal kunne indgå i den daglige programtilrettelægning og sikre, at der hele tiden sker noget.

Det ligger i Wenns strategi, at landsdækkende radiostationer generelt ikke kan købe selskabets services - med P4 i Norge som eneste undtagelse.

- Ellers er det sendeområdet eller kommunegrænsen, der gælder, siger Hanne Bräuner. Hun bekræfter dog, at der er sket leveringer til Danmarks Radio, men kun på ad hoc basis.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge