Radio

MediaWatch

Det engelsk baseret selskab har i al stilhed sat sig på en stor del af nyhedsformidlingen for international underholdning på det skandinaviske lokalradiomarked: Nu har WENN tager skridt til at ekspandere yderligere via internettet. Målet er, siger direktør, journalist Hanne Bräuner, Wenn Scandinavia, at de mange lokale radiostationer, der abonnerer på denne service, kan "hjemtage" lyd- og videoklip til brug for egne programmer og hjemmesider.

I Skandinavien abonnerer radiostationer i Danmark, Norge og Sverige på servicen, der som core business leverer varme nyheder og opdateringer om internationale stjerner inden for primært musik og film.

- Vi er etableret i Skandinavien i 1994, og har i Danmark bl.a. 24 af de 25 største radiostationer som abonnenter, men vi i Norge ud over en række lokale radiostationer også har den landsdækkende, kommercielle radiostation P4 på. I Sverige er vi under opbygning, og her leverer vi fortsat nyhederne på engelsk, mens de versioneres til det danske og det norske marked, siger Hanne Bräuner.

Priserne for Wenns services sættes efter lyttertallene, der kontrolleres af Gallup, og går fra 1.500 kr. for radiostationer med 7-8.000 ugentlige lyttere og opefter. Internationalt leverer Wenn ifølge egne oplysninger materiale til godt 3.000 radio- og tv-stationer, aviser og ugeblade, og i Danmark er Billed-Bladet og Tjeck blandt printabonnenterne. Ween Scandinavia beskæftiger 12-14, hvoraf de fleste er free-lancere. Selskabet beskæftiger 45 fuldtidsansatte i Europa, USA, Sydamerika og Australien og har desuden deltidskorrespionndenter i 15 andre lande.

Versionerer indslag

Wenn forpligter sig til at levere nyheder døgnet rundt med et gennemsnit på 150 historier. En særlig nyhedsservice for radio leverer mindst 12 nyheder eller interviews med kendte i døgnet, og en billedafdeling udsender bilæleder af de kendte, en feature afdeling til print leverer fem interviews med musik- og filmstjerner om ugen, og en ny tv-afdeling producerer det samme antal historier eller interviews med kendte - som nu også kan lægges på abonnenternes internetsider.

- Frem for at betragte internettet som en konkurrent, har vi valgt at se det som en forbundsfælle, siger Hanne Bräuner.

- Mange af vore abonnenter, bl.a. The Voice, er på nettet, og det giver ekstra værdi, når de kan vise videoklip og blive lyttet på den måde. det tror vi, der er fremtid i.

I Skandinavien handler det stort set om at sælge abonnementer, give kundeservice - og sikre versionering asf de internationale nyheder.

- Vi holder os fra at lave lokale nyheder, bortset fra de store musikfestivaler, der jo tiltrækker stor international bevågenhed på grund af de store, verdenskendte navne. Ellers handler det bl.a. om at formidle de kendtes fødselsdage, nyheder om musik og film, interessante underholdningsnyheder og mere dybdegående interviews. Ideen er, at materialet skal kunne indgå i den daglige programtilrettelægning og sikre, at der hele tiden sker noget.

Det ligger i Wenns strategi, at landsdækkende radiostationer generelt ikke kan købe selskabets services - med P4 i Norge som eneste undtagelse.

- Ellers er det sendeområdet eller kommunegrænsen, der gælder, siger Hanne Bräuner. Hun bekræfter dog, at der er sket leveringer til Danmarks Radio, men kun på ad hoc basis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også