TV 2 skal spare 90 mio. kr

MediaWatch

Ledelsen vil forsøge at undgå fyringer, mens medarbejderne ser tiden an. Parallelt med besparelserne lægges derfor op til justeringer af programvirksomheden, så kanalen får en yngre seerprofil, som gør den mere attraktiv for annoncørerne. Opgaven bliver at finde en balance og justere i programvirksomheden, så vi i højere grad får seere i alderen 21-50 årige ind, oplyser informationschef Anders Krarup på TV 2. TV 2s problem er en overvægt af ældre seere. Og denne gruppe er stort set uden interesse for annoncørerne. På det kommercielle tv-marked sad TV 2 for et årr siden på 62 pct. af seerne i den eftertragtede gruppe. I dag er andelen faldet til 59 pct. Effekten bliver dobbelt, for ud over at miste indtægter medfører nedgangen også, at konkurrenterne styrkes. Reklamebranchen har stort set kun interessere for den attraktive aldersklasse. Og det er netop denne gruppe, som TV3 og TvDanmark går efter. For os er alle seere interessante, vi søger at lave tv for hele befolkningen, men vore to konkurrenter har ikke samme ambitioner, så med deres ensidige satsning henter de andele her. Når godt 80 pct. af vore indtægter kommer fra reklamer, kan vi naturligvis ikke forholde os passive til udviklingen. For at sikre indtjeningen må vi derfor justere programvirksomheden, forklarer Anders Krarup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også