Danskerne køber mere TV/radio

MediaWatch

" Kunderne lagde sidste år 11,3 mia. kr. ved køb af radio, TV, mobiltelefoner, video, paraboler m.v. Det er en kraftig stigning på næsten 11 pct. - i 1997 købte kunderne for kun 10,2 mia. kr. Dermed er nedturen tilsyneladende vendt for de klemte radio/TV-butikker; salget faldt markant i 1997, samtidig med at de traditionelle radio/TV-butikker mødte stadig stigende konkurrence fra supermarkeder, varehuse og de nye mega-butikker. Men det stigende beløb dækker over en endnu større stigning i styktal: For eksempel blev der solgt betydeligt flere TV-apparater og videomaskiner, men omsætningen på dette område stod stille på 1,7 mia. kr. - danskerne har altså købt flere, men billigere varer. Danskerne køber i stigende grad de populære mini/mikroanlæg, der ikke fylder så meget i stuen, og i mindre grad de store stereoanlæg. Den digitale teknologi slår igennem og afløser den gammeldags analoge. DVD (digitale videoplader), digitale videokameraer samt MiniDisc (afløser for kasettebånd) oplevede så kraftig vækst, at alle tre nu kan måles som væsentlige dele af det samlede marked. Opgørelsen er lavet af brancheorganisationen BFE, dels på basis af medlemmernes egne tal og dels på basis af Gallup-undersøgelser."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også