TV 2 reducerer antallet af børnereklamer

MediaWatch

- I 1996 mere end fordoblede vi prisen på disse reklamer for at begrænse antallet. Det hjalp i 1996 og 1997, men sidste år steg antallet til omkring 80 procent af niveauet fra før indgrebet. Og så begyndte vi igen at få reaktioner fra utilfredse seere, siger TV 2s salgs- og marketingdirektør Henrik Dyring. - Vi har nøje fulgt udviklingen, og nu mener vi, at der igen er behov for en regulering. Derfor nedsætter vi længden på reklameblokkene omkring børneudsendelserne lørdag og søndag til højst tre minutter, hvor de tidligere var op til fem minutter, siger Henrik Dyring. Han anslår, at denne regulering vil koste TV 2 omkring ti millioner kroner i mistet omsætning. Samtidig forstærker TV 2 dialogen med annoncørerne om reglerne for reklamer til børn. Etik og moral kommer i højsæde i denne dialog, som TV 2 og annoncørerne så småt har taget hul på. Desuden vil TV 2 og annoncørerne sørge for at indsamle ny viden om børn og reklamer. - Vi har diskuteret det ny regelsæt med annoncører og mediabureauer, som selvfølgelig ikke er begejstrede for nye restriktioner. Omvendt har branchen ikke haft bedre forslag til en frivillig reduktion og har derfor accepteret TV 2s regulering, siger Henrik Dyring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også