MediaWatch

Alt dette kan ikke lade sig gøre!

Det betød, at DR fire dage senere måtte forføje sig fra P4, som var til forsøgslån.

De reklamefinansierede lokalradioer får ikke længere rækkevidde ved at få eneret til højeffektsendemulighederne, og at de ikke kan danne et netværk med en fælles nyhedsredaktion på den femte radiofrekvens. Dermed har DR fortsat monopol på landsdækkende nyhedsdækning på radiosiden.

DR2 får ikke adgang til ledige UHF-master for en periode på fem år i tidsrummet kl. 15-01. Det indebar, at DR2 blev forpligtet til ikke at udvide sin sendetid i de fem år.

Der bliver heller intet af at give græsrodsradioer og kommercielle radioer, der ikke deltager i networking, fortrin til halvdelen af sendetiden, hvis der kun er én sendemulighed.

De kommercielle lokale tv-stationer og græsrodstationer kan heller ikke aftale en anden tidsmæssig placering af græsrodsvinduerne. De kommercielle tv-stationer skal fortsat betale 25 mio. kr. i årlig netværksafgift og ikke 20 mio.

Loftet for lokale radio- og fjernsynsnævn er fortsat 200.000 indbyggere.

Dansk Folkeparti kunne være blevet prügelknabe med sit krav om en firårig aftale for derved at hindre en licensforhøjelse om to år, men partiet frafaldt. I stedet fejede Venstre puslebrikkerne på gulvet. Der bliver de liggende, for, som Kim Behnke (FRP) bemærker, man kan ikke nøjes med at samle sine yndlingsbrikker op.

Eneste resultat af medieforhandlingerne var en aftale i december 1998 om henholdsvis digitalisering og omlægning af støtten til græsrodsradio og -tv.


Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs