MediaWatch

Færre børneudsendelser hvis reklame forbydes

Den konklusion drages af en af de største annoncører ved børneudsendelser, Mattels nordeuropæiske direktør, Kenneth Plummer. Mattel står bl.a. bag Barbie-dukkerne og FisherPrice-produkterne. »Vi kan se det ved sammenligning med Sverige,« siger Plummer. »I Sverige er man meget striks med TV-reklamer for børn og ved børneudsendelser. Så det har betydet, at budgetterne for vores reklamer må bruges på svensk TV3, Cartoon Network og Kanal 5, som sender fra udlandet via satellit.« I forlængelse af den danske kulturministers oplæg til at forbyde eller begrænse reklamer rettet mod børn skyder han tilbage og siger, at de fleste TV-reklamer for børneprodukter faktisk er meget faktuelle: »Vi synes faktisk vi har en høj moral på området her i Danmark. Reklamerne skal demonstrere nogle produkter. Til det er TV mest velegnet. Reklamer er også med til at gøre børnene til kritiske forbrugere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs