Færre børneudsendelser hvis reklame forbydes

MediaWatch

Den konklusion drages af en af de største annoncører ved børneudsendelser, Mattels nordeuropæiske direktør, Kenneth Plummer. Mattel står bl.a. bag Barbie-dukkerne og FisherPrice-produkterne. »Vi kan se det ved sammenligning med Sverige,« siger Plummer. »I Sverige er man meget striks med TV-reklamer for børn og ved børneudsendelser. Så det har betydet, at budgetterne for vores reklamer må bruges på svensk TV3, Cartoon Network og Kanal 5, som sender fra udlandet via satellit.« I forlængelse af den danske kulturministers oplæg til at forbyde eller begrænse reklamer rettet mod børn skyder han tilbage og siger, at de fleste TV-reklamer for børneprodukter faktisk er meget faktuelle: »Vi synes faktisk vi har en høj moral på området her i Danmark. Reklamerne skal demonstrere nogle produkter. Til det er TV mest velegnet. Reklamer er også med til at gøre børnene til kritiske forbrugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også