En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
25.01.1999kl. 12.00

TV bliver den personlige hofnar

MediaWatch

De danske tv-stationer er kun i begrænset omfang rustet til at møde markedets krav til målrettede programmer og interaktivitet inden for de næste fem år. Fremtidssforskeren Rolf Jensen, Instituttet for Fremtidsforskning mener, at tv-stationerne bliver nødt til at fusionere med andre medier for at få de nødvendige ressourcer. Segmenteringen vil fortsætte, og det vil kun være muligt at samle mange seere til helt specielle begivenheder.

TV's fremtid

Tv får allerede inden for de næste år forstærket sin rolle som hjemmenes personlige "hofnar". Det konstaterer fremtidsforskeren Rolf Jensen, der er direktør for Instituttet for Fremtidsforskning. I sin bog "The Dream Society", der udgives senere på året i USA, siger han, at tv allerede i dag giver hvert hjem, hvad der svarer til en hofnar. "I 2020 vil ens personlige hofnar have en bedre, humoristisk sans; den vil kunne svare og endog le ad ens vittigheder". Han forudser også, at hvert hjem vil have virtual-reality underholdningsværelser og informationsværelser, hvor man kan lære, undervise og kommunikere.

- For at forstå udviklingen for de elektroniske medier skal man betragte, hvad der sker i verden omkring os. Her er hovedessensen, at det oplevede forhold mellem virkelighed og fantasi bliver mindre. Vi får en virkelighed, der i stigende grad er menneskabt og derfor ofte syntetisk i sit udgangspunkt. Ser vi f.eks. på den afrikanske savanna med dets bestand af vilde dyr og sammenligner med de store temadyreparker - herhjemme har vi bl.a. Knuthenborg Sarari Park - kommer de til at ligne hinanden stadigt mere. Mennesket går ind og regulerer dyrenes eksistensmuligheder, og allerede dag bliver de fodret begge steder. Derfor er betegnelsen "vilde dyr" i grunden en illusion. Oplevelsen af dem vil på et tidspunkt være det samme, hvad enten man ser dem i Afrika eller på Lolland, siger Rolf Jensen.

Han peger på, at tv-stationerne i de kommende år vil undergå store forandringer, fordi markedet med den digitale udvikling og integreret elektronisk kommunikation vil efterspørge andre produkter, end de, der udbydes i dag.

Flere fusioner

- Helt overordnet kan man frygte for dansk tvs fremtid. Går vi til udlandet, oplever vi i stigende grad sammensmeltninger og opkøb af allehånde typer medier, og frem for alt vil tv-stationerne blive koncentreret på langt færre hænder. Også de udenlandske tv-selskaber, der opererer i Danmark, MTGs TV3 og 3+ samt Scandinavian Broadcast Systems TvDanmark kæmper for at ekspandere og blive større i erkendelse af, at et segmenteret marked kræver langt større ressourcer. Derfor vil det også være interessant at se, hvad der sker med TV2 og for den sags skyld Danmarks Radio. Danmark er et af de få lande, hvor der ikke findes fælles ejerskab af printmedier og elektroniske medier. Effekten af det kan ikke undervurderes. Dels fordi der findes mange skjulte, kommercielle ressourcer i disse kombinationer, og dels fordi man også på en række områder kan opnå synergieffekt ved at sammenlægge en række aktiviteter.

Det har man i forvejen oplevet ved de fusioner, der bl.a. er sket mellem nogle af de største bilfabrikker, fra Mercedes og Chrysler over BMW og Rolls Royce til Ford og Jaguar, de store dagligvare- og detailproducenter samt leverandører og i hele leisurebranchen.

- Der er en tendens til, at de små bliver mindre og at de store bliver større for at kunne fungere globalt. Det gælder næsten alle områder. Det kræver simpelthen enorme ressourcer at brande produkter og ydelser og sikre, at de følges af de rette historier. I "The Dream Society" konstaterer vi således, at et sådan samfund har brug for værdier - etiske, sociale eller religiøse, og værdierne synliggøres gennem eventyrfortællerne, der vil spille en central rolle.

Øget segmentering

På medieasiden er koncentrationen bl.a. sket internationalt via Rupert Murdochs koncern News Inc., der ejer interesser i dagblade, tv- og radiostationer i bl.a. Australien, USA og i Storbritannien, hvor selskabets BSkyB inden for de næste få år vil have rådighed af op mod 500 kanaler. Allerede nu er der opkøbt store mængder af indhold til at fylde kanalerne, der bl.a. vil have services som near-video-on-demand, temakanaler og multiplexing, hvor de samme programmer sendes forskudt på forskellige kanaler.

- Der vil ske en enorm segmentering af markedet, og det vil få betydelige kommercielle konsekvenser. Udviklingen er så småt startet i Danmark, hvor TV2 arbejder på at få endnu en kanal, men den er intet at regne mod, hvad der sker i lande som bl.a. USA og Storbritannien. Derfor må man forvente, at der sker en mediekoncentration, så de tilbageværende indholdsudbydere har de nødvendige ressourcer til at konkurrere og til at "levere varen", de individuelt tilpassede programmer.

Rolf Jensen siger, at der allerede i dag findes flere eksempler på, at satellitbårne tv-selskaber segmenterer. Han nævner bl.a. Discovery, der i dag omfatter 7-8 forskellige kanaler, men fortsat koncentreret om en række nøje definerede områder, spændende fra opdagelser og dyr til teknologi og historie.

- Inden for en lidt længere horisont vil man kunne bestille film og programmer med det forløb, man selv ønsker. Ligesom man også kan få bøger med forskellige slutninger. Og som man allerede nu har konstateret det, er seerne ligeglade med de enkelte tv-stationer. De går efter enkelte serier, programmer eller film.

Syntetisk virkelighed

På programsiden mener Rolf Jensen, at "den syntetiske virkelighed" vil komme til at spille en stadig større rolle, fordi stadigt mere vil kunne opleves virtuelt. Derudover vil mere eller mindre kreerede begivenheder være ene om at samle større opmærksomhed.

- Det vil typisk være sport og andre her og nu-begivenheder samt underholdning. Man kan f.eks. nævne Robinson Ekspeditionen som eksempel på en syntetisk begivenhed, og det vil vi få langt mere af i fremtiden. Men samtidig vil vi opleve, at de mennesker, der er fokus på, i mindre udstrækning vil kunne undgå at fremstå som hele personer. Det vil ikke længere kun ske i USA, at en Bill Clinton/Monica Lewinsky-affære eller en O.J. Simpson-retssag kommer ud til hele verden i alle detaljer. Også danske politikere og såkaldte kendte, skuespillere, kunstnere og sportsfolk, vil opleve mere opmærksomhed om deres samlede gøren og laden. Man kan diskutere baggrunden for det, men en del skyldes uden tvivl, at de gammelkendte familierelaterede forbilleder er forsvundet, og derfor søger mange at finde sig nye med en høj eksponering, der er mere eller mindre nødt til at frigive mange detaljer om deres gøren og laden.

Om denne udvikling er god eller dårligt vil Rolf Jensen ikke dømme om.

- Vi bliver langt mere selektive i vores værdinormer, og det mindre skel mellem virkelighed og fantasi indebærer, at vi i udpræget grad kommer til at leve i en form for drømmetilværelse. Vi bliver storforbrugere af eventyr og de mange muligheder, der ligger i at leve sine drømme ud virtuelt. Det er mere og mere i dette perspektiv, at vi skal se udviklingen på tv-området. Man kan mene om det, hvad man vil. Spændende og måske lidt skræmmende er det i hvert fald.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Henrik Montgomery/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år

For abonnenter

Photo: Flindt Mogens/Ritzau Scanpix
TV

Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
TV

Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser

For abonnenter

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022

For abonnenter

Seneste nyt

  • Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 6. feb.
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 6. feb.
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 6. feb.
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 6. feb.
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 6. feb.
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 6. feb.
  • Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner – 6. feb.
  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 6. feb.
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 6. feb.
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 6. feb.
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 6. feb.
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 6. feb.
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge