Mediabureauer forventer prisstigning på print

MediaWatch

Primært for mediegruppen print, men måske også bredere. Den forventede uro på et ellers stabilt marked, sætter overvejelser i gang af, hvorledes markedet udvikler sig i 1999. Flere mediabureauer har givet et bud: Buying director Peter Juul Ottesen, Carat Danmark.: - Vi tror at de nye betingelser vil give anledning til overvejelser blandt de store printkunder af hvorledes pengene fordeles.

Man vil spørge sig selv: Er den indrykning til den pris nødvendig for at nå en given nettodækning? Kan den hentes billigere på TV eller et andet sted? - Måske ser vi den omvendte situation af i år. At printkunder skifter til TV på grund af pris, siger TV-chef Mikael Ostenfeld Initiative Universal. - De store printannoncører får alt andet lige får en fordel ud af de frie handelsbetingelser, mens de små uden tvivl vil opleve prisstigninger på print. Dem i mellemgruppen på 4-5 mio. kroner kan gå begge veje, og det vil være op til deres forhandlingsevner. - Der er ingen tvivl om, at vi går en udfordrende tid i møde med annonceoverenskomstens ophævelse, siger TV-chef Majbritt Krogh Hansen, Mediacentralen. - Både i form af nye indkøbsstrukturer og ændrede priser, som især rammer de mindre annoncører. Om ændringerne på print betyder, at der vil blive allokeret flere annoncekroner til TV, sætter jeg spørgsmålstegn ved, set i lyset af de prisstigninger, som vi allerede har set på visse TV-stationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også