Danskerne negative overfor børnereklame på TV

MediaWatch

Det konkluderer en undersøgelse baseret på 1000 interviews udført af Sifo Research for Politiken. Børnerådet og Forbrugerrådet ønsker i lighed med de svenske regler et forbud mod TV-reklamer henvendt til børn under 12 år og forbud mod annoncering før, under og efter programmer til børn. Kulturministeren mener at de danske regler allerede giver en solid beskyttelse, men er klar over, at små børn er forsvarsløse. Hun vil inddrage spørgsmålet i en børnepolitisk redegørelse, som afleveres til Folketinget til foråret. TV 2 oplyser, at man hævede priserne på børnereklamer i 1996, og at mængden siden er faldet med 40%.

Formanden for Dansk Markedsføring Forbund Jens Thrane-Møller mener, at branchen skal udvise ansvarlig selvregulering for at undgå, at EU strammer lovgivningen på området, og han minder om, at Danmark har meget få børnereklamer på TV i forhold til udlandet. Erhvervsminister Pia Gjellerup påpeger, som reklamebranchen, at TV-reklamens effekt på børn ikke primært er annoncørernes, reklamebureauernes eller politikernes ansvar - det er forældrenes ansvar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også