MediaWatch

Danskerne negative overfor børnereklame på TV

Det konkluderer en undersøgelse baseret på 1000 interviews udført af Sifo Research for Politiken. Børnerådet og Forbrugerrådet ønsker i lighed med de svenske regler et forbud mod TV-reklamer henvendt til børn under 12 år og forbud mod annoncering før, under og efter programmer til børn. Kulturministeren mener at de danske regler allerede giver en solid beskyttelse, men er klar over, at små børn er forsvarsløse. Hun vil inddrage spørgsmålet i en børnepolitisk redegørelse, som afleveres til Folketinget til foråret. TV 2 oplyser, at man hævede priserne på børnereklamer i 1996, og at mængden siden er faldet med 40%.

Formanden for Dansk Markedsføring Forbund Jens Thrane-Møller mener, at branchen skal udvise ansvarlig selvregulering for at undgå, at EU strammer lovgivningen på området, og han minder om, at Danmark har meget få børnereklamer på TV i forhold til udlandet. Erhvervsminister Pia Gjellerup påpeger, som reklamebranchen, at TV-reklamens effekt på børn ikke primært er annoncørernes, reklamebureauernes eller politikernes ansvar - det er forældrenes ansvar.

Mere fra MediaWatch

DR og TV 2 slår sig sammen om partilederdebat

De to public service-stationer har besluttet at samsende én relativt lang debat mellem de mange politiske partiledere frem for at skulle lave en hver. Beslutningen handler bl.a. om logistik, lyder det.

Med ny rabatordning vil Politiken nå de unge

Den klassiske Politiken-læser er allerede dækket ind med Politiken Plus-rabatordningen, lyder det fra forretningsudvikleren bag nyt alternativ. Formålet bag Minus-løsningen er en kombination af kundepleje og -fastholdelse.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs