MediaWatch

TV3's fodbold har det ikke så skidt endda

Efteråret 1998 var det år, hvor det lykkedes TV3 at skaffe sig visningsrettigheder på den bedste danske fodboldliga. TV3 har været interesseret gennem en årrække, og købet af rettighederne kunne pludselig finde sted efter sammenbruddet i forhandlingerne om tilretning af kontrakten, der skulle sikre eksponering af Faxe Kondi Ligaen på de to landsdækkende TV-stationer, DR-TV og TV 2 efter Sportskanalens lukning. Den nye aftale blev effektueret næsten øjeblikkeligt med visning af programmer allerede fra begyndelsen af oktober.

Købet af rettighederne har givetvis bidraget til diskussioner mellem klubberne og disses sponsorer, der i høj grad har inddraget synligheden på de landsdækkende TV-kanaler i deres betragtninger om sponsoraters rentabilitet, ligesom TV-eksponeringen af bandereklamerne via kamptransmissioner og højdepunkter ligeledes nu finder sted i et univers, der ikke er landsdækkende.

TV3s store fodboldudsendelse "Onside" bringes søndag aften i tidlig prime time, og der er i skrivende stund afviklet syv programmer. Inden ligaens juleferie vil det derfor være relevant at se nærmere på Gallup's seertalsmålinger, og undersøge hvordan ligaens TV-synlighed er påvirket af ændringen i senderettighederne.

Der har været skrevet en del om at seertallet på udsendelserne er faldet væsentligt i forhold til lignende udsendelser på DR-1 og TV 2. Dette var dog ventet grundet TV3s penetration og det faktum, at søndag aften er en hård aften at konkurrere på. DR 1 sender Taxa fra kl. 20.00 og TV 2 har i perioden vist en række film som Krummerne, den danske Næsbygård-trilogi, Dum og Dummere, samt dokumentarfilmen Kandidaterne om kampen mellem Poul Nyrup Rasmussen og Uffe Ellemann-Jensen under Folketingsvalget tidligere på året. Der levnes ikke mange seere til andre stationer i dét selskab.

Det står dog tilbage at uagtet seerkonkurrencen finder eksponeringen af Faxe Kondi Liga'en sted i et ikke-landsdækkende univers, og dette må få indflydelse på sponsorernes vurdering af værdien af de forskellige klubsponsorater. Ikke overraskende appellerer Onside-programmerne til mænd og særligt i målgruppen Mænd 19-50 år, der kan modtage TV3, er seertallene på niveau med tilsvarende programmer på DR 1 og TV 2.

Seertallene for målgruppen Mænd 19-50 år, der kan modtage TV3, er, som det ses, ikke dårligere i forhold til de tilsvarende programmer på DR 1 og TV 2. Det er i parentes bemærket relevant kun at se på TV3-modtagere for at undersøge om dem, der har adgang til programmerne også vælger at se dem. Betragtninger om alle danskere vil fremgå umiddelbart efter nedenstående.

DR 1s fodboldprogram hed som bekendt Kick, og var typisk programsat fredag aften og/eller søndag eftermiddag. Stationen realiserede i perioden august-september et gennemsnitligt seertal på 10 TRP blandt 19-50 årige, mandlige TV3-modtagere, svarende til 74.000 personer eller nøjagtigt samme niveau som på TV3.

TV 2's Superfodbold var programsat søndage kl. 18.00, og realiserede 11 TRP pr. program i gennemsnit, svarende til 83.000 seere, eller 9.000 flere seere i målgruppen. Forskellen på TV 2s og DR 1's/TV3's tal er dermed ca. 12% til TV 2s fordel.

Naturligvis er seertallene for de to store TV-stationer blandt alle danskere højere end på TV3, men dette skyldes at TV3 ikke er fuldt penetreret. Onside bliver i gennemsnit set af 174.000 danskere, mens Kick blev set af 348.000 seere, og Superfodbold blev set af gennemsnitligt 393.000 seere. Seertallene blandt alle danskere på 4 år og derover er således alt andet lige faldet med mellem 50 og 55%, eller mere end forskellen på TV3s penetration og DR 1/TV 2s penetration. Forskellen her må dog findes i den heftige konkurrence om seerne søndag aften, der alt andet lige må appellere til andre målgrupper end mænd mellem 19 og 50 år.

Det er ikke desto mindre bemærkelsesværdigt at forskellen, når der sammenlignes indenfor TV3s univers, ikke er større. Tallene indikerer, at mænd mellem 19 og 50 år, der kan modtage TV3, ikke umiddelbart finder TV3s udsendelser mindre interessante, eller i hvert fald ikke lader dette påvirke deres valg af fodboldudsendelse. Tallene indikerer også at TV3 burde have mulighed for at realisere samme seertal blandt mænd som de to store konkurrenter, såfremt stationen en dag bliver landsdækkende.

For klubbernes sponsorer er der dog tale om mere begrænset TV-mæssig synlighed, men en aftale med TV3 om yderligere at sikre synlighed til dansk superligafodbold i form af flere kamptransmissioner kunne jo være én måde at kompensere på.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs