MediaWatch

TV2 har klaret sig godt

Trods skærpet konkurrence fra TV3, 3+ og TvDanmark i de senere år fastholder TV2 stort set sin andel af den samlede TV-omsætning. Samtidig er den totale omsætning fra reklamer gennem årerne mangedoblet til ca. 1,8 mia. kr. i 1997. Den hastige vækstrate er nu afløst af en mere moderat vækst.

TV2 skal ikke føle sig sikre, mener direktør Hermann Haraldsson, The Media Partnership, det største mediabureau indenfor håndtering af TV-kampagner. TV2 er ikke længere i førertrøjen hvad angår udvikling af programmer. TV2 er ikke længere unik. Fremdriften og initiativet ligger andre steder.

Han bakkes op af formanden for Dansk Annoncørforening, Bent Vindelin-Pedersen. Direktør Henrik Dyring, TV2, understreger, at TV2s evne til at levere høj nettodækning gør kanalen til et unikt medie. Markedet vurderer samtidig, at TV2 ikke udnytter sine kommercielle muligheder fuldt ud, fordi man vil tækkes Christiansborg og beholde de årlige 400 mio. i licensmidler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs