MediaWatch

Digitalisering som forretningsmulighed

TV-business

Historisk set blev DRs indkøb af programmer - også dansk fiktion - samlet i TV-International med tanke for den kommende konkurrence fra TV2 ? og for den sags skyld panskandinaviske kanaler som TV3 og SBS (TV-Danmark). Situationen er i dag sort set den, at de skandinaviske lande hver især dækkes af to nationale kanaler og to panskandinaviske. Det har gjort konkurrencen meget hård.

- Det er nok det mest udsatte konkurrenceområde i Europa, siger Finn Rowold. - Regnet per husholdning betaler vi de højeste priser for programmerne. Det er ikke en situation, man bare har accepteret. TV-International har indgået forskellige alliancer med andre nationale TV-stationer og lejlighedsvis også med de panskandinaviske for at imødegå for voldsomme priskrav. Det gør sig ikke mindst gældende, når der er tale om output deals, hvor man simpelthen skal aftage alt fra producenten, men måske ikke har plads til det hele (eller lyst til a vise det). - Vi har ikke nogen aftale med TV2, men vi har nok en indbyrdes forståelse for, at vi ikke skal loppe priserne for højt op i konkurrence med hinanden.

Samarbejde er mere realistisk med konkurrenter som de panskandinaviske kanaler. Her er dækningen nationalt mindre, og så fungerer det, at man f.eks. skiftes til at have første visning på de film, man har købt i fællesskab. Hvad salget af DRs egne produktioner angår, så har det skiftet karakter fra ren kultureksport til også at blive en god forretning.

- Vi har altid haft en ganske stor omsætning, f.eks. til Østeuropa, men det har været til lave priser. Priserne er stadig ikke så høje, men vi kan afsætte programmerne flere steder, så det også bliver forretning. Der bliver et par millioner i overskud, når salgsomkostningerne er trukket fra. Allerede i år regner jeg med en fordobling af salget i forhold til sidste år.

Også på dette område samarbejdes der på det skandinaviske plan. Man har været initiativtager til de skandinaviske stationer samler sig på en stand i Cannes til oktober (for anden gang), og man samarbejder om oprettelsen af en digital skandinavisk kanal i USA.

- Tidligere har indkøberne måske haft lyst til at købe danske programmer, men de har ikke haft plads, fordi de også har været nødt til at acceptere output deals, siger Finn Rowold. - Med digitaliseringen og de kanaler, der dermed bliver plads til opstår der et behov for flere programmer, også mere nicheprægede. Salget omfatter ikke kun selve programmerne, der ofte hæmmes af vort ikke særlig udbredte sprog, men også koncepter. Man har solgt både "Stjernetegn" og "Hundequiz" ? og hvis nogen skulle have lyst til at købe "Taxa" som koncept, skal de være velkomne. Siger Finn Rowold.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs