MediaWatch

Både DR2 og digi-TV for samme pris

Ifølge AVMs oplysninger kan løsningen være, at TV2s antennenet, der omfatter 16 UHF-sendere, mod en beskeden merudgift udbygges til både at transmittere DR2 analogt og være forberedt til et digitalt multiplex på 4 programmer.

Det anses for at være den hurtigst gennemførlige løsning, idet en eventuel adgang til de militære frekvenser på kanalerne 61-69 (752-806MHZ) på grund af et internationalt udredningarbejde har en længere tidshorisont da frekvenserne ifølge Det Militære Frekvenskontor bruges til radiokommunikation. Kampen vil derfor stå om den ledige UHF2-frekvens, som ifølge AVMs kilder vil kunne sende DR2 analogt til hele landet i løbet af mindre end ét år.

Begrænset udgift

Det vurderes, at koste 170-200 mio. kr. at få DR2 placeret på UHF2-frekvensen. Hertil kommer, at den årlige drift er vurderet til godt 50 mio. kr. hvorfra kan trækkes de godt 20 mio. kr. årligt, som DR2 betaler i transponderafgift for satellittransmission. Det har hidtil været fremført, at det vil koste et lignende beløb at etablere Digial Video Broadcast, men ifølge AVMs kilder er dette ikke korrekt, fordi det primært er boostereffekten, der koster.

Udgifterne til analog sending af DR1, DR2 og TV2 er i dag ca. 130 mio. kr., og den samlede udgift til digital og analog sending vil være ca. 180 mio. kr., idet der kan ske et vist "genbrug" mellem digital og analog sending. Der vil så samtidig være tale om minimum en fordobling af antallet af terrestrisk udsendte programmer. Samsendingsperioden vil være 10-15 år og når der til den tid kun sendes digitalt, vil udgifterne falde til 90 mio. kr.

Til sammenligning vil satellitdistribution af digitalt tv til husstande, der ikke i dag modtager satellit- eller kabel-tv være en samlet etableringsudgift på 2,1 mia. kr., svarende til en årlig udgift for brugerne på 200 mio. kr. (rente 10% p..a., afskrivning 20 år). Hertil kommer sendeomkostninger på 55 mio. kr., fordi TV2-systemet pga. regional sending skal bruge to transpondere.

Følgeeffekter

Følgeeffekten af et landsdækkende, jordbaseret DR2 er betydelig: TV-stationen kan virkeliggøre sin ambition om at blive en full-scale kanal med udgangspunkt i de unge og mere veluddannede segmenter, samtidig med at DR1 kan udbygge sit mere brede programkoncept, fordi denne tv-station ikke længere vil have forpligtelse til at genudsende DR2-programmer.

Det vil intensivere konkurrencen med de kommercielle tv-stationer og tvinge dem til yderligere at højne programkvaliteten - og dermed investeringer til gavn for det danske produktionsmiljø - såfremt de skal gøre sig håb om at fastholde de mest interessante kommercielle seersegmenter.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs