MediaWatch

Når Kanal Klog bli'r Kanal Dum

Det er usædvanligt - og det kræve derfor stor forsigtighed - at kommentere et program i dette nyhedsbrev - især da når programmet blev sendt på DR 2!

Men: Da programmet på DR 2 tirsdag aften, Indefra hed det, handlede om DR 2 og om DR 2s åbenbart desperate ønske om at "komme på jorden", så er isen lige som brudt: Når DR 2 kan lave postuleret journalistiske programmer om sig selv og redaktionens private ønsker - så må vi andre vel have lov at sige fra:

20.000 danskere så tirsdag aften programmet Indefra, som propaganderede for, at DR 2 skal "på jorden", bruge frekvenserne til de tredje landsdækkende kanal og dermed kunne ses af "alle". Med så få seere kunne man lade programmet dø i tavshed, men man kan ikke udelukke, at der er en politiker, der har set det.

Investering i ekstra udstyr. Nu er det jo sådan, at DR 2 faktisk kan ses af alle. Hvis "alle" køber en antenne eller køber sig adgang til en fællesantenne, hvor det er muligt. Ganske som da TV 2 begyndte for ti år siden: For at få en ny kanal er det nødvendigt at investere i nyt udstyr. Hvis DR 2 "kom på jorden", skulle der faktisk også købes nyt udstyr, hvis man ville se DR 2.

Forunderlig journalistik. Journalistikken var som antydet forunderlig i DR 2s journalistiske program om DR 2. Et par eksempler: Som når DRs teknologichef bliver spurgt, om sendemasterne står klar, så DR 2 kan komme på jorden - og rigtigt svarer ja. Og også siger, at det i praksis vil tage over to år, før sendenettet er udbygget så de berømte "alle" kan se DR 2. l det lys er det forunderligt, at DR 2-journalisterne alligevel kører turen rundt om de mediepolitiske ordførere med spørgsmålet: "Indtil da: Ku' man så ikke sende DR 2 ,,på jorden"?"

Forbløffende, at Venstres medieordfører jens Rohde kan sige, at ,,vi jo helst ikke skal blokere for digitaliseringen, men den nye teknologi gør, at de to ting ikke udelukker hinanden" - uden at DR 2s journalist spørger til den teknologi.

Bemærkelsesværdigt, at hverken DRs teknologichef - der nøjes med at tale om "en beskeden anlægsinvestering" - eller andre får lov til at nævne, at det vil koste omkring 170 millioner kroner at klargøre DR 2 til en jordbaseret, fortidsrettet sendeteknik, der får ekstremt kort afskrivningstid. Foruden de 170 millioner kroner, som det har vist sig svært at skaffe til et fremtidsorienteret, jordbaseret, digitalt sendenet.

Mens TV-kanaler, som ikke har modet til at kalde sig kloge, søger at skabe klarhed, lykkedes det her kun at skabe uklarhed. l, journalisternes iver efter at sikre sig selv lidt flere seere lykkedes det dem at lægge et røgslør så tykt, at de ikke selv kunne se igennem det.

Tingene sat på plads. Heldigvis kunne til allersidst en behjertet og vidende Torben Krogh, formand for Statsministeriets tidligere medieudvalg, sætte tingene på plads. For svaret er jo, som Krogh sagde: Alt er politisk muligt. Hvis man vil betale prisen. Prisen er dels spørgsmålet om, hvorvidt og hvor længe det vil forsinke digitaliseringen, dels om at omkostningerne og besværet med at få DR 2 på jorden er ganske stort. - Jeg synes, at de planer om digitalisering, der er lagt frem, er mere kløgtige end den hovsa-"løsning", nej, det hovsa-arrangement, der nu skal få DR 2 "på jorden". - Man kan ikke få det hele både nu og senere. Fastslog Torben Krogh.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs