En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
06.08.1998kl. 01.00

Internettet afløser kortbølgeradioen

MediaWatch

Fremover skal danske i udlandet udelukkende modtage programmerne fra kortbølgeradioen på internettet, oplyser fungerende radiodirektør Ole Damgaard. Det er samtidig planen at udbygge aktiviteten med flere tjenester, skriver AudioVisuelle Medier i sin augustudgave, der udkommer den 24/8.

En institution forsvinder fra æteren: Den traditionsrige kortbølgeradio - i dag kendt under navnet Radio Danmark - der er sendt siden 1929, skal indenfor de næste 2-3 år transmitteres via internettet. Det oplyserkonstitueret radiodirektør Ole Damgaard til AVM. Antallet af lyttere i udlandet vurderes til over 100.000. Tallet er sat ud fra, at godt 70.000 danske i udlandet årligt rekvirerer Radio Danmarks sendeplaner.

- Stadig flere danskere i udlandet er på internettet, og via det har vi mulighed for at øge servicen, så Radio Danmark kan modtages efter ønske, altså "on demand". Vi vil samtidig have mulighed for at supplere med andre tjenester, siger Ole Damgaard bl.a. til AudioVisuelle Medier.

DR vil tjene penge på internetradio

DR sætter mere fart på den interaktive radio og vil bruge internettet til at finansiere den digitale udvikling via reklamebannere. Interaktiviteten skal bruges til debat- og ønskeprogrammer, men kan også bruges til drama og til marketing, siger DR Onlines redaktør Jørgen Poulsen i AudioVisuelle Mediers augustudgave, der udkommer den 24/8. The Voice bruger allerede internettet til interaktivitet og til kommercielle aktiviteter.

Der er nu på verdensplan over 4.000 radiostationer på nettet, og flest naturligvis i USA. Radioerne i Danmark kommer imidlertid først for alvor på nettet, når Koda/Grammex-rettighederne er afklarede. Det siger DR Onlines redaktør Jørgen Poulsen og Nordisk Radio Reklames new business manager Morten Nygart samstemmende til AVM. DR Online satser imidlertid på at få finansieret sin digitale udvikling med bannerreklamer, og er dermed først til at bryde DRs forbud mod reklamer.

- Det ændrer ikke på DRs generelle politik, hvorefter vi er en licensfinansieret, public service virksomhed. Men for at kunne yde de nye services, der ligger ud over vores egentlige forpligtelser, er vi nødt til at generere indtægter, og det vil typisk ske med bannerreklamer.

Programmerne henter vi indtil videre fra vore egenproduktioner, og det mener jeg ikke er konkurrenceforvridende, siger Jørgen Poulsen.

Han møder ikke prostester fra en serverudbyder som Jubii, hvor Pia Porse Wett Jørgensen fremhæver, at DR repræsenterer en anden form for medie.

Jubii har f.eks. allerede etableret et samarbejde med The Voice. Radiostationernes lyttere kan f.eks. via nettet se deres idoler live i studiet hos The Voice, ligesom de på Voices/Jubiis chatside også kan præge eller være med til at sammensætte programmer over e-mail, sende hilsener - og se studieværten læse dem op.

DR Online sender sammen med redaktioner i DR Radio radioudsendelser på Internettet. Det sker via lydformatet RealAudio, et såkaldt streamingsformat. Det betyder, at man ikke behøver at vente på at downloade lydfilen. Så snart de første informationer er fremme på computeren, kan man begynde lytningen, mens man sideløbende modtager resten af udsendelsen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

Fremover kan man søge på bl.a. kategorier på indekset, der viser antallet af afspilninger og downloads af et udsnit af danske podcasts.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+
  • 24syv-direktør sår tvivl om måling efter nyt år med lave lyttertal

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Foto: PR / Geelmuyden Kiese
Navne

Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs

Schibsted er en norsk koncern, som bl.a. står bag medier såsom VG og Aftenposten. | Foto: Schibsted/pr
Digital

Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien

For abonnenter

Gitte Rabøl og Marion Hannerup fortæller om, hvordan de første to år af deres arbejde med mediebranchens kønsbalance i nordisk perspektiv har vist, at Danmark står bagerst i forhold til de andre lande. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Fokus

Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling

For abonnenter

Seneste nyt

  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 16.29
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 15.30
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 14.45
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 14.16
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 13.17
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 12.25
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 11.45
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 11.15
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 10.46
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 10.25
  • Aller Media hyrer ny direktør – 09.50
  • Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold – 09.33
  • JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi – 08.25
  • Center for Cybersikkerhed hæver trusselsniveauet – 08.08
  • Hjemløseavisen Hus Forbi hæver prisen – 07.45
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge