MediaWatch

Internettet afløser kortbølgeradioen

Fremover skal danske i udlandet udelukkende modtage programmerne fra kortbølgeradioen på internettet, oplyser fungerende radiodirektør Ole Damgaard. Det er samtidig planen at udbygge aktiviteten med flere tjenester, skriver AudioVisuelle Medier i sin augustudgave, der udkommer den 24/8.

En institution forsvinder fra æteren: Den traditionsrige kortbølgeradio - i dag kendt under navnet Radio Danmark - der er sendt siden 1929, skal indenfor de næste 2-3 år transmitteres via internettet. Det oplyserkonstitueret radiodirektør Ole Damgaard til AVM. Antallet af lyttere i udlandet vurderes til over 100.000. Tallet er sat ud fra, at godt 70.000 danske i udlandet årligt rekvirerer Radio Danmarks sendeplaner.

- Stadig flere danskere i udlandet er på internettet, og via det har vi mulighed for at øge servicen, så Radio Danmark kan modtages efter ønske, altså "on demand". Vi vil samtidig have mulighed for at supplere med andre tjenester, siger Ole Damgaard bl.a. til AudioVisuelle Medier.

DR vil tjene penge på internetradio

DR sætter mere fart på den interaktive radio og vil bruge internettet til at finansiere den digitale udvikling via reklamebannere. Interaktiviteten skal bruges til debat- og ønskeprogrammer, men kan også bruges til drama og til marketing, siger DR Onlines redaktør Jørgen Poulsen i AudioVisuelle Mediers augustudgave, der udkommer den 24/8. The Voice bruger allerede internettet til interaktivitet og til kommercielle aktiviteter.

Der er nu på verdensplan over 4.000 radiostationer på nettet, og flest naturligvis i USA. Radioerne i Danmark kommer imidlertid først for alvor på nettet, når Koda/Grammex-rettighederne er afklarede. Det siger DR Onlines redaktør Jørgen Poulsen og Nordisk Radio Reklames new business manager Morten Nygart samstemmende til AVM. DR Online satser imidlertid på at få finansieret sin digitale udvikling med bannerreklamer, og er dermed først til at bryde DRs forbud mod reklamer.

- Det ændrer ikke på DRs generelle politik, hvorefter vi er en licensfinansieret, public service virksomhed. Men for at kunne yde de nye services, der ligger ud over vores egentlige forpligtelser, er vi nødt til at generere indtægter, og det vil typisk ske med bannerreklamer.

Programmerne henter vi indtil videre fra vore egenproduktioner, og det mener jeg ikke er konkurrenceforvridende, siger Jørgen Poulsen.

Han møder ikke prostester fra en serverudbyder som Jubii, hvor Pia Porse Wett Jørgensen fremhæver, at DR repræsenterer en anden form for medie.

Jubii har f.eks. allerede etableret et samarbejde med The Voice. Radiostationernes lyttere kan f.eks. via nettet se deres idoler live i studiet hos The Voice, ligesom de på Voices/Jubiis chatside også kan præge eller være med til at sammensætte programmer over e-mail, sende hilsener - og se studieværten læse dem op.

DR Online sender sammen med redaktioner i DR Radio radioudsendelser på Internettet. Det sker via lydformatet RealAudio, et såkaldt streamingsformat. Det betyder, at man ikke behøver at vente på at downloade lydfilen. Så snart de første informationer er fremme på computeren, kan man begynde lytningen, mens man sideløbende modtager resten af udsendelsen.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs