MediaWatch

DR-lobbyist forklædt som medieforsker

"Træd at skridt tilbage i jeres legendariske PA- og lobbyiver for licensmidler". Chefredaktøren for Altinget.dk svarer igen på DR's kritik af den måling, Altinget for nylig fik foretaget af danskernes holdning til licenssystemet.

DR's medieforsker Dennis Christensen er ude i et politisk ærinde, når han i MediaWatch 30.  januar under overskriften ”Altingets licenshistorie har skævt afsæt” forsøger at beklikke vores meningsmålinger, fordi de i januar gik D'Rs indtægtsmodel imod. Men han gør regning uden vært. Vores meningsmålinger er naturligvis metodisk i orden.

Debat: Altingets licenshistorie har skævt afsæt  

Licensen er som bekendt under beskydning. Unge forstår ikke den kollektive betalingsmodel, og Socialdemokraterne er bl.a. derfor nu indstillet på at give ungdomsrabat. Venstrefløjen mener, at licensen er asocial, fordi den rammer kontanthjælpsmodtager, som den ridser skibsreder.

God historie - ilde hørt

Derfor spurgte Altinget.dk i anden uge af januar – og i anledning af forårets ventede medieforlig - til vælgersynet på DR's fremtidige indtægter:

Vi skriver om resultatet:

”Skrot den nuværende medielicens, og lad i stedet folk betale for de public service-programmer og udsendelser, som de selv vil se eller høre. Det mener mere end hver anden dansker ifølge en ny meningsmåling, som A&B Analyse har lavet for Altinget | Kultur.

Hver anden dansker vil skifte licens ud med DR-abonnement 

Her er 1.020 danskere blevet spurgt om, hvordan fremtidens medielicens skal strikkes sammen. Og 51,4 procent svarer, at medielicensen skal omlægges til en abonnementsordning, hvor man kun betaler for det, man forbruger.

31,4 procent mener derimod, at medielicensen fremover skal betales via skattebilletten, mens blot 10,5 procent vil fastholde den nuværende model, hvor man selv skal sørge for at betale licensen.

De resterende 6,8 procent har ikke taget stilling til spørgsmålet.”

God historie – men ilde hørt i DR Byen.

Repræsentationen er er helt på plads

Dennis Christensen noterer loyalt, at Altinget.dk's måling er repræsentativ for hvad angår respondenternes politiske ståsted. Det dyrker vi selvsagt, for hvad er vælgermålinger om politiske spørgsmål uden dette adelsmærke?

Men så skriver han pludselig: ”Altingets undersøgelse er ikke vejet efter hverken køn, alder eller geografi og er derfor ikke repræsentativt for den danske befolkning.”

Om jeg må be'? 50,6 % af respondenterne i vores måling er kvinder (Danmarks Statistik 2013: 50,4% er kvinder). 33,1% af vores svarere bor i Hovedstatsområdet. Helst præcist er det 34,8% (afrundet 1,9 mio. ud af 5,6 mio.) - så også hér er målingen tæt på virkeligheden. Jeg må så medgive, og det skal vi have rettet op på, at der er en vis overvægt af ældre respondenter og undervægt af unge. Det skal DR nok være glad for. Men vi har allerede bedt vores institut få aldersrepræsentationen helt på plads.

Som man spørger ...

Endelig anfægter Dennis Christensen den måde, vi spørger på. Vel, som bekendt får man svar, som man spørger. Når DR selv bruger borgernes licens på årligt at spørge, hvordan danskere mener, at DR skal finansieres, så får man valget mellem 1) licens, 2) reklamer, 3) brugerbetaling eller 4) skat. Det lyder lidt som pest eller kolera. Selv det brugervenlige ord brugerbetaling har efter mange års dominerende statslig nyhedsformidling fået en negativ klang i danskerens øren.

Jeg må påstå, at Altinget.dk spørger mere moderne og politisk relevant. Vores valgmuligheder hedder:

1) Medielicensen skal udformes, som den er nu

2) Medielicensen skal fremover betales over skatten

3) Medielicensen skal omlægges til en abonnementsordning, hvor man betaler for det, man bruger.

4) Ved ikke

Spørgsmålet blev stillet efter, at der netop havde været debat om licensen og forslag om abonnement. Rigtigt mange danskere har på det seneste desuden fået erfaring med abonnementsbetaling til Netflix og HBO. Ordet abonnement har en venlig klang af frit valg og økonomisk sans. 

Og hér er det så, at et vælgerflertal ønsker det frie valg, hvor den enkelte kun betaler for det, man bruger.

Skru ned for lobby-iveren, DR

Engang levede de danske medier i fredelig sameksistens. De toneangivende private medier havde gøgeungen DR på tålt ophold, fordi DR ikke tog deres annoncekroner. I dag konkurrerer især DR, dagblade og ugeblade om det samme stof og i stigende grad på samme platform: Omnibusnyheder på nettet og visuel underholdning og livsstilsstof. 

Men til historien skal tilføjes, at i dag lever f.eks. Altinget.dk i smukt papirløst forhold til DR – Christiansborg to klart største redaktioner. Vi leverer på markedsvilkår de kandidat-databaser, vi har opfundet tilbage i 2000, og som i november 2013 gav dr.dk en all time trafikrekord. Sådan, dr.dk! Det er OPP (Offentligt Privat Partnerskab, red.) om public service af bedste skuffe.

DR - lad derfor nu være med at beklikke troværdigheden hos jeres privatudgivne kolleger i egen-iver efter at lave lobby for et fortsat stort og licensfinansieret, statsligt DR. Træd at skridt tilbage i jeres legendariske PA- og lobbyiver for licensmidler. Overlad kulturpolitikken til ministeren og ordførerne, de skal såmænd nok fortsat tage vare på jer i årets medieforlig.

Debat: Altingets licenshistorie har skævt afsæt  

Hver anden dansker vil skifte licens ud med DR-abonnement 

Mere fra MediaWatch

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs