En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
06.02.2013kl. 03.49

DR bør betale nyhedstakst til aviserne - og omvendt

Public service-forhandlingerne bør fastlægge afregningsmodel for DR og TV 2 regionernes brug af avisernes nyhedsstof - og omvendt, skriver Erik Nordahl Svendsen i debatten.
af LOUISE RESEKE


Indlægget er skrevet af Erik Nordahl Svendsen, tidligere direktør i Mediesekretariatet og chefkonsulent i Styrelsen for Bibliotek og Medier/Kulturstyrelsen.

DR's nye public service kontrakt lader vente på sig, bl.a. fordi den skal tage stilling til DR's brug af nyheder på nettet og forholdet til aviserne. Mens vi venter, kan jeg håbe, der bliver rene linjer og ikke et mudret kompromis til skade for licensbetalerne.

DR's Nyhedsdirektør Ulrik Haagerup mente, han rakte en forhandlingshånd frem, da han for nylig udtalte - ”Findes der en balance, så vi kan være med til at sprede kendskabet til vigtige historier – både af hensyn til offentligheden og hensynet til de medier, der frembringer den gode historie – men ikke gøre det i sådan et omfang, at folk ikke behøver at betale for den fulde historie."

Hensynet til offentligheden
Hvad er det for hensyn, DRs nyhedsdirektør her vil tage? Det eneste hensyn, han har lov til at tage, og som loven også forpligter ham til, det er hensynet til offentligheden.

Hvis Haagerup og hans journalister vurderer, at en nyhedshistorie, læst i en avis eller på dens netside, er væsentlig for danskerne, skal DR selvfølgelig udsende historien ubeskåret, gerne udbygget, på alle sine platforme. En begrænset udgave vil krænke lovens krav om saglighed og hensyn til det væsentlige.

Hvis DR derved er kommet til at skylde en avis noget, er det penge for ophavsretten, ikke noget med hensyn til deres betalingsmure. DR skal ikke forringe sine nyheder for at undgå konflikt med aviserne; det vil være direkte lovstridigt at tage sådanne hensyn. Til gengæld skal DR selvfølgeligt betale aviserne for brugen af historier, hvis det ligger ud over citatretten.

Betaling til aviserne
De kommende forhandlinger i det udvalg, medieaftalen har annonceret, bør dreje sig om, hvor meget DR og TV 2 regionerne ved hjælp af licensmidler skal betale til aviserne, ikke mindst de lokale/regionale dagblade, så der kan etableres et samarbejde med ret til gensidig brug af nyhedsstof.

Avisernes brug af det licensbetalte indhold skal selvfølgeligt indgå i beregningen. Samarbejdet skal - set fra DR's side - være i seernes, lytternes og brugernes interesse. Om det er i læsernes interesse, er det op til aviserne at afgøre.

Samarbejdet vil givetvis økonomisk være i avisernes interesse, idet de får indtægter fra salg af nyheder. Det er ikke statsstøtte, men derfor kan det godt opfattes som en del af mediestøtte-komplekset. Det er imidlertid en biting, ikke begrundelsen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

Selskabet Woomio har fået en tocifret millioninvestering til at udvikle forretningen i de kommende år fra Vækstfonden og finsk kapitalfond.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencer får bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

For abonnenter

Lise Rønne | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

For abonnenter

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Photo: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

For abonnenter

Seneste nyt

  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 18.13
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 16.29
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 16.08
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 15.25
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 14.55
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 14.12
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 13.26
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 13.15
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 12.36
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 11.29
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 10.35
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 10.23
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 09.57
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 09.42
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Intelligence Specialist

  • Senior Porteføljemanager

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge