Debat: TV 2 Nets nye chef skal angribe fra tre flanker

Hvis jeg var chef for TV 2 Net... David Beckmann giver sit bud på, hvor TV 2 Nets nye chef skal styrke TV 2 digitalt i dagens debatindlæg.

 

Indlægget er skrevet af David Beckmann, New Media Consulting.

 

TV 2 står over for at skulle vælge ny chef for TV 2 Net som følge af Gregers Wedell-Wedellsborgs afgang. Faldende omsætning og massivt øget pres fra konkurrenter gør det udfordrende, men også spændende. Med de amerikanske video-on-demand services så som HBO og Netflix samt øget fokus fra danske udbydere herunder Yousee er banen kridtet op til kampen om bl.a. de unge seere. Segmentet, der efterhånden er svært at klassificere, hører ikke længere ind under traditionelt Flow tv, og derfor er formlen for deres opmærksomhed altafgørende for succes.

Ha' øje for nethandel
Den nye chef for TV 2 Net bør i min optik have tre målsætninger. TV2.dk skal for det første være et oplevelsesunivers og det største af slagsen målt på antallet af sidevisninger. En position, hvor TV 2 på nuværende tidspunkt må se sig slået af Ekstra Bladet og Den Blå Avis.

Taktiske overvejelser bør omhandle strategiske partnerskaber, nethandel og fokus på publicistisk segmentopdelt indhold. TV 2 Net bør dernæst integreres meget stærkt i programfladen, især fordi de mange nye platforme gør det muligt at involvere seerne på hidtil ukendte måder. En kombination af TV 2’s Play platform, sociale medier og samspillet mellem dem kan ikke alene hente de tabte seere men også skaffe nye.

Gå efter ny Momondo
Sidst og måske vigtigst for den kommercielle del skal TV 2 Net som selvstændig forretningsenhed være den mest attraktive partner både over for annoncører, men også iværksættere som Momondo og Downtown. Der er rigtig mange nye koncepter på vej, som kan supplere den eksisterende forretning.

Ejerskabet i Momondo og fortjenesten ved salget for nogle år siden bekræfter, at det som medievirksomhed er muligt at udvikle potente start-ups og tjene mange penge på det.

Jeg mener derfor, man bør have det som ambition minimum at lave én ny ’Momondo’ om året. Se også på Aller, der med ’Safari’-strategien har åbnet for udviklingen af super-potente ideer. Jeg er dybt imponeret over Allers tilgang og tror den vil blive kopieret af de andre store mediehuse.

Ét samlingssted i øjenhøjde
Var det min opgave at styre TV 2 Net, ville jeg udvikle en ’connect’ platform, der kunne overvåge, strukturere og implementere flydende data i en ny og større helhed. Brugere skal blive til seere og seere til brugere. Jeg ville anvende data fra connect platformen til at tilbyde oplevelser, indlevelse og fordybelse på individuelle måder. Danskerne ville få ét samlingssted i øjenhøjde.

Jeg ville endvidere kigge på at investere i en forretning som Osuma.dk – et online supermarked. Med en redaktionel integration i Osuma.dk ville connect platformen vise sig at opfylde målet om at give brugerne oplevelser, indlevelse og fordybelse.

Jeg glæder mig til at følge TV 2 Net på vejen.

PS. Og svaret er nej, hvis nogen skulle spørge, jeg er ikke selv kandidat til jobbet...  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også