MediaMatters: Syng, for hulen. Syng!

En simpel redaktionel rutine kan give grobund for et bedre dagblad, skriver Cathrine Gyldensted i MediaMatters ...

 

MediaMatters skrives af Cathrine Gyldensted. Journalist og Master i anvendt positiv psykologi fra University of Pennsylvania, USA. Medlem af bestyrelsen for tænketanken og nyhedsbureauet YGlobe.

En sommeraften i den forgange uge stod en rockstjerne på en bar i det indre København, og proklamerede sin store kærlighed for et dansk dagblad. Beskrev sig selv som troløs, når det handlede om avisabonnementer. Når en aftale udløb, tog han et tilbud fra konkurrenterne. Men ikke mere. Nu var han hooked på én avis. En avis som var blevet “helt vildt god”, sagde han, lidet anende at folkene ansat netop på dét dagblad, også synger.

Eksempelvis “Dyrene i Hakkebakkeskoven”, samtidig med at de vælter ministre.

Gallups sommeropgørelse over danske avisers læsertal dokumenterer, at rocksangeren ikke er alene: Nok er tallene triste og nedslående. Flertallet af aviser går støt tilbage i læsertal. Så meget desto mere er der grund til at zoome ind på listens positive undtagelse. Jeg tænker naturligvis på Dagbladet Information, som blev sommerens højdespringer og gik godt 10.000 læsere op i forhold til sidste sommer.

Klog på succesen
Da jeg mødtes med Informations chefredaktør fornylig, blev jeg klog på succesen. En succes som har mange elementer. Men lad mig fremhæve den mest utraditionelle og omkostningsfrie her: sang!.

Det skal siges, at chefredaktør Christian Jensen altid er den første til at give æren videre til andre, her hans redaktionschefer, journalisterne, læserne. Men genistregen kommer nu fra hans eget hoved og ligger i fysisk form på det sorte langbord i Informations mødelokale. “Morgensange på Information” står der på forsiden, som minder om avisens. I hæftet finder man 194 sange. Der er alt fra Doors til Perleporten.

Sangene er de seneste to år samlet af avisens ansatte, som har skiftedes til at tage eksemplarer med til morgenmødet. Sammen med en lille personlig anekdote om hvorfor netop denne sang skulle synges.

Det hele begyndte for to år siden, på cyklen på vej til arbejdet. Christian Jensen stod for at skulle lede morgenens redaktionsmøde. En opgave han ikke ligefrem glædede sig til efter at have siddet som bisidder og iagttaget slagets gang den foregående uge. Christian Jensen siger:

“Jeg tænkte: Hvad skal jeg dog stille op? På møderne handlede det mere om at slå ideer til jorden, end at bygge noget op. Omkring Svanemøllen får jeg indskydelsen: Vi synger fandeme. Jeg tog I Østen stiger solen op med ind til mødet. Tavsheden var absolut. Vi var ikke mange som sang med den første dag”, fortæller Christian Jensen.

Lidet anende havde Christian Jensen skabt en lille, utraditionel redaktionel ændring som gør hans journalister til et dygtigere, velfungerende team. Jensen beskriver det med en håndbevægelse fra hoved til mave: “Du flytter tankerne herfra og herned. Lige efter du har sunget, kan du sagtens have uenighed, men det er meget vanskeligt at være vred.”

Svaret ligger i fysikken
Lad mig grave et spadestik dybere, for at bruge en journalistkliché. Svaret ligger i fysikken. Når man synger til, trækker man vejret dybere og langsommere. Dette aktiverer den såkaldte vagus nerve, som er en del af centralnervesystemet. Vagus nerven sender besked til hjernen om at udsende hormonet Oxytocin, som højner en følelse af trivsel, tillid og positivitet. Oveni opdyrker de små fortællinger om sangene fra dine kolleger - indsigt og sympati. I den psykologiske forskning ville man kalde dagbladets morgensang en effektiv positiv intervention.

Voila. Helt gratis, har du skabt en simpel redaktionel rutine, som giver grobund for et bedre dagblad - og ansatte der trives.

Naturligvis skal der flid, dygtighed, ambition og strategi til for at skabe en mediesucces idag. Men tænk over, hvordan mediehuset begynder dagen. Bygger i op - eller river i ned? Spiller i sammen - eller er det krig?

Da rocksangeren hørte om sangen på Information, mente han nok, det var en smule poppet.
Ganske overraskende melding fra en person, hvor sang er en levevej.
Det er det på sin vis også blevet for Information.

Så syng, for hulen. Syng!

Se chefredaktør Christian Jensen fortælle om Informations sange her: http://www.youtube.com/watch?v=C1rTSpPh5bo&feature=plcp
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også