Kommentar: Staten på vej mod endnu en eklatant radio-fiasko

Kulturminister Per Stig Møller risikerer, at der kun kommer et enkelt bud - eller slet ingen - på hans prestigeprojekt, P1-konkurrenten FM4.
Ole Nørskov

JP/Poitikens Hus trak sig fredag eftermiddag fra kampen om at blive driftsherre på Per Stig Møllers P1-konkurrent. Udmeldingen kommer lige i kølvandet på en tilsvarende melding fra Fyens Stiftstidende, Information og Douglas Entertainment - og nu er kun Berlingske Tidende, Radio100 og muligvis TV 2 i spil som potentielle bydere.

Radio100 kan næppe byde selv, og det er sandsynligt, at stationen ender som partner for Berlingske eller helt må droppe at indsende en ansøgning. Berlingskes topchef, Lisbeth Knudsen, har mange forbehold over for udbudsmaterialet, som hun anser for at være alt for detailregulerende, og TV 2 skal først lige lande på benene efter partnerne fra JP/Politiken har valgt at forlade arenaen.

En sandsynlig udgang er, at Berlingske enten alene eller sammen med Radio100 lægger det eneste bud på at drive radioen.

I givet fald vil oppositionen med Mogens Jensen i spidsen kunne grine kulturministeren ud, og vi andre kan endnu engang konstatere, at staten ikke ligefrem har en heldig hånd, når det gælder forsøgene på at puste liv i radiomarkedet, uanset om det gælder den kommercielle eller den indholdsmæssige del.

Hvis man udelukkende forholder sig til udbudsmaterialets tekst er det utroligt svært at få øje på, hvorfor en eksisterende medievirksomhed skulle ofre krudt på at drive FM4. Det er ikke tilladt at lave cross promotion, der er næsten ingen mulighed for at udnytte synergier på tværs af eksisterende redaktioner, og det er ikke tilladt at tjene penge på stationen - bortset fra en begrænset forrentning af den investerede kapital.

Derfor skal medievirksomhederne lede efter smuthuller - hvoraf den væsentligste naturligvis er muligheden for at indkøbe programmerne til radioen andre steder i koncernen (og betale godt for dem). Den trafik vil dog indebære øgede forpligtelser til at fremlægge, hvordan økonomien hænger sammen i de dele af koncernen, der kommer til at levere programmerne til radioen, og i sidste ende kan det hele ende med at blive så bøvlet, at gevinsten fordufter.

Radioen ender med andre ord som et con amore-projekt. Og FM4 er med den meget stramme detailregulering en besværlig elskerinde. Set i det lys er det ikke overraskende at JP/Politikens Hus har skubbet antennen ind for denne gang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også