MediaWatch

Debat: Om igen, Hesseldahl

DR's nyheder har brug for viden og substans – ikke flere meninger, skriver Ingeniørens Arne R. Steinmark, i en kommentar til DR Kulturs ambitioner om at "infiltrere" DR Nyheder.

Indlægget er skrevet af Arne R. Steinmark, adm. direktør og ansv. chefredaktør i Mediehuset Ingeniøren.

Det er glædeligt, at Danmarks Radio vil noget mere med kulturen i DR. Det er til gengæld betænkeligt, hvis nyhederne skal dramatiseres med udvalgte kulturpersoner som – fremhævet som eksempler af DR Kulturs direktør Morten Hesseldahl – forfatterne Carsten Jensen (om Afghanistan) og Marina Cecilie Rone (om pædofili).

Direktørens argument er, at eksperter forenkler virkeligheden og ikke fanger den indbyggede kompleksitet i aktualitetsstoffet, som kunstnere menes at have et særligt blik for at se og give udtryk.

Der er brug for en langt stærkere ambition i DR’s nye public service-bestræbelser. Eksempelvis ved at perspektivere og skabe sammenhæng i nyhedsdækningen, så borgerne i større omfang er klædt på til at manøvrere og deltage i vores demokrati på et oplyst grundlag.

For direktøren har ret – verden er kompliceret. Men løsningen er at være sit ansvar bevidst som videnformidler – og det fordrer oftest støtte fra en faglig ekspertise, der kan gennemlyse stoffet i dybden med fakta og dokumentation.

Morten Hesseldahls ønske om at befolke nyhedsrummet med kunstnere, der ikke kan stilles til ansvar for andet end deres næste værk, vil blot være en fortsættelse af tendensen til, at nyhedsjournalistik kredser omkring emnerne og nærer sig på meninger fremfor at beskæftige sig konkret med indhold baseret på viden. Der er ikke brug for at slippe jordforbindelsen yderligere.

Slet ikke i DR.

Foto: Das Büro

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Seneste nyt

Se flere jobs