Klumme: Her kan AI gøre en forskel for markedsføringen af danske brands

AI-bølgen vil kræve øget fokus på ansvarlighed, compliance og personalisering i markedsføringen, skriver Thomas Thorning, der leder CX-rådgivningen i SAS Institute.
Virksomheder, der formår at bygge bro mellem principper og teknologi, vil kunne styrke deres brand med AI, skriver Thomas Thorning fra SAS Institute. | Foto: PR/SAS Institute
Virksomheder, der formår at bygge bro mellem principper og teknologi, vil kunne styrke deres brand med AI, skriver Thomas Thorning fra SAS Institute. | Foto: PR/SAS Institute
AF THOMAS THORNING, LEDER AF CX-RÅDGIVNING, SAS INSTITUTE

KLUMME.

En af de største megatrends i marketing og reklame i 2023 var uden tvivl kunstig intelligens. Det er der ikke noget at sige til med tanke på, at AI kan hjælpe med alt fra dataanalyse over automatisering og personalisering til forudsigelser af fremtidige trends og forbrugeradfærd baseret på historiske data.

Den stigende tendens mod brugen af AI i marketingafdelingerne har også været tydelig i danske virksomheder, hvor man været særdeles åben for at tage AI-værktøjer til sig. Til eksempel svarede 58 pct. af de adspurgte marketingansvarlige fra danske virksomheder i en nordisk CMO-undersøgelse, som flere aktører står bag, fra 2023, at de aktivt benytter sig af kunstig intelligens i deres arbejde.

Men som AI-bølgen har ramt os, har sikkerhedsspørgsmål og etiske overvejelser meldt sig som krusninger på vandet. 

Når jeg herunder giver nogle bud på kommende tendenser i danske virksomheders marketingindsatser, så indebærer de alle et nødvendigt fokus på ansvar, compliance og personalisering.

Ansvarlig markedsføring

Principperne i ansvarlig markedsføring er ikke nye. 

Alligevel har en tid med usikre markedsvilkår, et øget udbud af digitale tjenester og en heraf enorm mængde af forbrugerdata i kombination med krav om GDPR-compliance og generelt fokus bæredygtig forretningsdrift øget behovet for at fokusere på dette. 

Vi kommer til at tale langt mere om ansvarlig brug af kundedata, overholdelse af gældende lovgivning, etisk praksis, beskyttelse af sårbare målgrupper og virksomhedernes sociale ansvar. 

Vil man sikre sig en stærk position som troværdigt brand, må man praktisere god og ansvarlig markedsføring. 

AI som sparringspartner

I Danmark er vi som nævnt helt i front, når det kommer til at omfavne mulighederne af AI. 

Særligt tydeligt er det, at AI bidrager positivt i sammenhænge, hvor der skal effektiviseres og effektueres i gentagende processer. Men AI er potentielt set også nøglen til at skabe endnu mere inspirerende og ikke mindst skræddersyede indsatser. 

Kombinerer vi AI’s evne til at identificere mønstre og trends med vores egen forståelse for forbrugernes følelser og behov, kan vi appellere mere effektivt til forbrugerne. Kort sagt kan AI fungere som en kærkommen sparringspartner i udviklingen af morgendagens markedsføring.

Interaktion med kunderne

I takt med at forbrugerne kræver hurtigere og mere umiddelbare svar, reaktioner og tilbud, vil den virtuelle assistent – som indtil nu primært har taget form af en chatbot til kundesupport – udvikle sig til en sofistikeret ’conversational marketing and engagement-maskine’. 

Den vil i realtid kunne følge den enkelte kundes rejse og hjælpe med at guide, personalisere og afslutte konverteringsaktiviteter hurtigere og mere effektivt, hvilket i det lange løb kaster kundetilfredshed og loyalitet af sig.

Teknisk smidighed

Nogle af de største udfordringer inden for martech (marketing-teknologi, red.) er ifølge en rapport udarbejdet af CMO Council ikke-

integreret CX/martech, integration af kundedatakilder og mangel på fleksibilitet i de tekniske løsninger. 

Derfor tror jeg, at der vil komme et langt større fokus på aggregering, der netop kan bane vejen for en tiltrængt teknisk smidighed, samtidig med at det forbedrer marketing ROI og hjælper marketingafdelingerne med at øge udnyttelsen af eksisterende applikationer.

Hyper-personalisering

Ifølge en nyere rapport fra konsulentbureauet McKinsey svarer 78 pct. af de adspurgte forbrugere, at de er mere tilbøjelige til at købe ydelser og produkter fra virksomheder, der tilbyder personaliseret indhold.

Det understreger behovet for at forene førstepartsdata med kunstig intelligens. Den kombination kan udgøre nøglen til at skabe indhold, der ikke kun vækker købelyst, men også opbygger tillid. 

Når forbrugerne har tillid til et brand, er de mere tilbøjelige til at dele deres personlige oplysninger, hvilket igen skaber betingelserne for at skræddersy budskaber på en måde, der virkelig rammer plet.

Byg bro mellem værdier og teknologi

Sammenfattende står vi altså over for en spændende tid inden for martech, hvor udviklingen ikke blot handler om avanceret AI, men også om ansvarlighed og etik. 

Virksomheder, der formår at bygge bro mellem principper og teknologi, vil ikke kun styrke deres brand og forholdet til deres kunder, men også udstikke kursen for en mere bæredygtig udvikling i marketingland.

(Klummen er oprindelig bragt på DetailWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også