Danske Medier jubler over EU-godkendelse af mediestøtteordning

Opadvendt tommelfinger til ny mediestøtte-ordning giver tiltrængt afklaring for danske medier, mener brancheorganisation.
Konstitueret adm. direktør for Danske Medier kalder EU-godkendelse af mediestøtteordning for en tidlig julegave. | Foto: PR/Danske Medier
Konstitueret adm. direktør for Danske Medier kalder EU-godkendelse af mediestøtteordning for en tidlig julegave. | Foto: PR/Danske Medier

Med EU-Kommissionens godkendelse af den nye mediestøtteordning har de danske medier fået noget tiltrængt afklaring om den økonomiske situation, lyder det fra brancheorganisationen Danske Medier.

Ordningen blev vedtaget i november af Folketinget, men afventede EU-godkendelse, før den kan træde i kraft. Derfor var der ifølge Danske Medier usikkerhed om, hvorvidt ordningen kunne nå at træde i kraft fra 1. januar, hvilket altså nu bliver tilfældet.

”Det er en tidlig julegave for den private mediebranche, at EU-Kommissionen endelig har godkendt mediestøtteordningen, så den kan træde i kraft fra 1. januar,” siger konstitueret adm. direktør for Danske Medier Marianne Bugge Zederkof i en pressemeddelelse.

Ordningen er ændret, så den bl.a. indebærer en omfordeling af mediestøttemidler fra de landsdækkende nyhedsmedier til de regionale og lokale nyhedsmedier. Derfor er det ifølge formanden for Danske Medier et lettelsens suk, der lyder over godkendelsen fra EU.

”Det har været et hårdt år for mediebranchen præget af stor usikkerhed og en presset økonomi. Derfor er det rigtig positivt, at EU har godkendt mediestøtteordningen inden jul, så vi kan gå det nye år i møde med klarhed og ro om økonomien for medierne de kommende år,” udtaler Christina Blaagaard, der udover at være formand i Danske Medier er adm. direktør hos Teknologiens Mediehus.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også