Regeringen vil undersøge om influencerbranchen skal underlægges strammere regler, end det p.t. er tilfældet. Det skriver Politiken.
Undersøgelsen sker af en række tiltag fra et nyt lovforslag i Frankrig, der lyder på hårdere straffe for skjult reklame, samt at børn under 16 år skal beskyttes mod at optræde i forældrenes reklameopslag.
”Og hvis der er behov for, at vi kigger lovgivningen efter i sømmene, så er regeringen ikke bleg for at stramme reglerne”, skriver erhvervsminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar til Politiken.
Sidste år modtog Forbrugerombudsmanden 100 klager vedrørende skjult reklame, hvor hovedparten omhandlede influencermarkedsføring, og der er uddelt flere bøder til influencere for at have overtrådt reglerne i markedsføringsloven - f.eks. i december, hvor en influencer idømt en bøde på 20.000 kr. for at have overtrådt reglerne mod skjult reklame i markedsføringsloven.
Flere partier er enige i, at branchen kræver en strammere regulering, og bl.a. siger Alternativets medieordfører, Theresa Scavenius, til avisen, at influencermarkedsføring tydeligvis er blevet en forretnings-model, og det derfor skal være klart, hvornår der er tale om reklameindhold.