Tv-distributører advarer mod kulturbidrag

Det vil skade finansieringen af dansk film og tv, hvis regeringen og dens støtter bag medieaftalen indfører det planagte kulturbidrag på streamingtjenesters omsætning. Det er meldingen fra Norlys og Nuuday, der ejer hhv. Stofa og Yousee.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Mens regeringen og rækken af støttepartier, der står bag det nye medieforlig, melder, at det nye såkaldte kulturbidrag på seks pct. af streamingtjenesters nationale omsætning, skal styrke dansk film og tv, vil det i realiteten have modsatte effekt. Det skriver Ulf Lund og Kim Poul Christensen, der hhv. SVP direktør i Stofa-ejeren Norlys og mediedirektør i Yousee-ejeren Nuuday, i en kommentar i Berlingske.

Det er ikke alene de udenlandske tjenester, der skal betale den nye afgift, som skal bruges til at supplere Public Service Puljen og filmstøtten, men også danske streamingtjenester som TV 2 og Viaplay, og de to distributører kritiserer beslutningen for at have ”tvivlsom effekt”.

”Læg dertil at en større pulje til danske produktioner vil være benzin på bålet i en i forvejen presset og meget travl produktionsbranche. Man behøver ikke være økonomisk vismand for at forstå, at det vil føre til prisstigninger og dermed højere produktionsomkostninger,” skriver Kim Poul Christensen og Ulf Lund i Berlingske.

Både Norlys og Nuuday af medlemmer af Danske Mediedistributører. Organisationen rettede efter forliget for perioden 2022-2025 faldt på plads i maj kritik af aftalen på flere områder. ud over at advare mod, at det vil resultere i prisstigninger på tv-pakker, kaldte kommunikationsdirektør Ib Konrad det for en ”falliterklæring”, at regeringen ikke havde samlet en bred politisk kreds til at stå bag aftalen.

Mediedistributører forventer højere priser på tv-pakker med nyt kulturbidrag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også