MediaWatch

Ny EU-aftale er et "afgørende første skridt" i opgør mod techgiganter

Den nye EU-lov til at indhegne internationale techselskabers dominerende position, Digital Markets Act, kan blive et centralt værktøj i opgøret med techselskaberne, lyder det fra Danske Mediers adm. direktør, der dog efterlyser fokus på mediers mulighed for kollektiv forhandling.

Foto: JOHN THYS/AFP / AFP

Den første af EU's store lovpakker til at bryde techselskaber som Google, Meta, Apple og Amazons dominerende position i det digitale marked faldt torsdag aften på plads.

Lovpakken er den såkaldte Digital Markets Act, DMA, der har til formål at forhindre skævvridning af konkurrencen i det digitale marked, hvor selskaber som Google og Meta anses som gatekeepers.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs