MediaWatch

Danske Medier: Drop "mærkværdig ekstraskat" på danske medier

Politikerne bør fjerne den såkaldte lønsumsafgift på medier for at sikre dansk journalistik i en tid, hvor tech-giganter gør fortsat indhug i markedet, mener adm. direktør for Danske Medier Mads Brandstrup.

Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier. | Foto: Danske Medier

Frem mod de kommende medieforhandlinger slår brancheforeningen Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup, i et debatindlæg i Børsen på tromme for, at den lønsumsafgiften for mediers vedkommende skal væk.

Lønsumsafgiften, som Mads Brandstrup i debatindlægget kalder en "mærkværdig ekstraskat" ligger på 3,54 pct. og er pålagt virksomheder, som ikke betaler moms, hvilket i mediebranchen gælder print- og digitale nyhedsmedier.

"Med en fjernelse af lønsumsafgiften støtter man dansk journalistik og indhold over en bred kam. Og det er netop bredden, der er brug for, hvis vi vil sikre, at så mange danskere som muligt bruger deres tid på dansk journalistik og kvalitetsindhold – og ikke farer vild i de vrede algoritmer på en platform som Facebook," lyder det i debatindlægget i Børsen tirsdag, hvor Brandstrup foreslår at finansiere forslaget ved at pålægge en afgift på streamingtjenester, hvilket allerede er på den politiske dagsorden.

Hans appel kommer, mens debatten om en anden økonomisk hurtle - den digitale nulmoms - igen er kommet til debat med forhandlingerne om et nyt medieforlig i sigte.

I dag gælder den digitale nulmoms kun for nyhedsmedier, mens magasiner og tidsskrifter ikke er fritaget for moms. Mads Brandstrup og flere andre medieaktører har talt for, at den digitale nulmoms skal udvides til også at gælde magasiner - og i forlængelse af det bør lønsumsafgiften altså forsvinde, mener Mads Brandstrup.

Støttepartier er åbne for at udvide digital nulmoms til bl.a. magasiner - med forbehold 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs