MediaWatch

Danske Medier: Drop "mærkværdig ekstraskat" på danske medier

Politikerne bør fjerne den såkaldte lønsumsafgift på medier for at sikre dansk journalistik i en tid, hvor tech-giganter gør fortsat indhug i markedet, mener adm. direktør for Danske Medier Mads Brandstrup.

Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier. | Foto: Danske Medier

Frem mod de kommende medieforhandlinger slår brancheforeningen Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup, i et debatindlæg i Børsen på tromme for, at den lønsumsafgiften for mediers vedkommende skal væk.

Lønsumsafgiften, som Mads Brandstrup i debatindlægget kalder en "mærkværdig ekstraskat" ligger på 3,54 pct. og er pålagt virksomheder, som ikke betaler moms, hvilket i mediebranchen gælder print- og digitale nyhedsmedier.

"Med en fjernelse af lønsumsafgiften støtter man dansk journalistik og indhold over en bred kam. Og det er netop bredden, der er brug for, hvis vi vil sikre, at så mange danskere som muligt bruger deres tid på dansk journalistik og kvalitetsindhold – og ikke farer vild i de vrede algoritmer på en platform som Facebook," lyder det i debatindlægget i Børsen tirsdag, hvor Brandstrup foreslår at finansiere forslaget ved at pålægge en afgift på streamingtjenester, hvilket allerede er på den politiske dagsorden.

Hans appel kommer, mens debatten om en anden økonomisk hurtle - den digitale nulmoms - igen er kommet til debat med forhandlingerne om et nyt medieforlig i sigte.

I dag gælder den digitale nulmoms kun for nyhedsmedier, mens magasiner og tidsskrifter ikke er fritaget for moms. Mads Brandstrup og flere andre medieaktører har talt for, at den digitale nulmoms skal udvides til også at gælde magasiner - og i forlængelse af det bør lønsumsafgiften altså forsvinde, mener Mads Brandstrup.

Støttepartier er åbne for at udvide digital nulmoms til bl.a. magasiner - med forbehold 

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs