Kandidater for borgmesterpartier dominerer i medierne op til kommunalvalg

I landets største byer er det spidskandidaterne for de partier, der i forvejen har brugsret over borgmesterkæden, der får mest taletid i medierne. Det viser ny måling fra Roskilde Universitet, RUC.
I Aarhus har den siddende borgmester Jacob Bundsgaard fået langt mere omtale i medierne end de øvrige kandidater, viser ny måling. | Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
I Aarhus har den siddende borgmester Jacob Bundsgaard fået langt mere omtale i medierne end de øvrige kandidater, viser ny måling. | Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Blandt de opstillede til årets kommunalvalg er det spidskandidaterne for kommunernes borgmesterpartier, der er mest synlige i medierne. Sådan lyder konklusionen i en ny måling - "Borgmesterbarometeret" - fra Roskilde Universitet lavet i samarbejde med Altinget og Infomedia. Det skriver Altinget.

Et eksempel i målingen, som dækker København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, er Jacob Bundsgaard, socialdemokratisk borgmester i Aarhus Kommune, som har 146 pct. flere medieoptrædener end nummer to på listen. I København optræder Sophie Hæstorph-Andersen, spidskandidat for Socialdemokraterne, 84 pct. mere i medierne end nummer to på listen.

Mark Blach-Ørsten, professor og studieleder for journalistik på RUC, kalder det "forventeligt", at medierne omtaler dem, som er mest kendte og har størst sandsynlighed for at vinde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også