MediaWatch

Facebook: Ny lov giver medier mere kontrol

Når den nye ophavsretslov mandag træder i kraft, betyder det, at nyhedsmedier nu selv kan styre, hvor meget indhold der deles, når brugere linker til artikler på platformen. Der falder dog ikke mønter af, når historierne deles, lyder det i et debatindlæg fra Facebook.

Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP/Ritzau Scanpix

Den nye ophavsretslov giver nyhedsmedierne større kontrol over, hvor meget indhold der deles på Facebooks platform, lyder det fra Jesper Doub og Martin Ruby, der er hhv. direktør for Facebooks nyhedspartnerskaber i EMEA og chef for public policy i Norden, i et debatindlæg på Altinget.

"I de tilfælde, hvor et medie har valgt ikke at lægge en historie på Facebook, men en privatperson eller anden tredjepart deler den, vil vi under de nye regler gengive delingen som et rent hyperlink inklusiv overskrift, men altså uden billede og uddrag fra artiklen. På denne måde kan medierne altså vælge at have fuld kontrol over hvilke specifikke historier, der skal kunne deles med disse ekstra elementer," lyder det i indlægget.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs