MediaWatch

Facebook: Ny lov giver medier mere kontrol

Når den nye ophavsretslov mandag træder i kraft, betyder det, at nyhedsmedier nu selv kan styre, hvor meget indhold der deles, når brugere linker til artikler på platformen. Der falder dog ikke mønter af, når historierne deles, lyder det i et debatindlæg fra Facebook.

Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP/Ritzau Scanpix

Den nye ophavsretslov giver nyhedsmedierne større kontrol over, hvor meget indhold der deles på Facebooks platform, lyder det fra Jesper Doub og Martin Ruby, der er hhv. direktør for Facebooks nyhedspartnerskaber i EMEA og chef for public policy i Norden, i et debatindlæg på Altinget.

"I de tilfælde, hvor et medie har valgt ikke at lægge en historie på Facebook, men en privatperson eller anden tredjepart deler den, vil vi under de nye regler gengive delingen som et rent hyperlink inklusiv overskrift, men altså uden billede og uddrag fra artiklen. På denne måde kan medierne altså vælge at have fuld kontrol over hvilke specifikke historier, der skal kunne deles med disse ekstra elementer," lyder det i indlægget.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Journalisthøjskolens rektor stopper

Trine Nielsen vil have mere tid til andre bestyrelsesopgaver, herunder sin nye formandspost for Det Danske Filminstitut, og træder derfor tilbage som rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Prorektor konstitueres på posten, og jagt på ny rektor indledes efter nytår.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs