MediaWatch

Der tegner sig et nej tak til ny Ja Tak-ordning for reklamer

Under førstebehandling af forslag om at ændre præmissen for at modtage adresseløse reklamer, så borgere aktivt skal bede om dem, har både opposition og Radikale Venstre givet udtryk for, at de ikke vil stemme for.

Foto: Jonas Pryner Andersen/Ritzau Scanpix

Et pænt nej tak lød det fra flere af Folketingets partier til en ændring af den nuværende ordning for adresseløse reklamer til en såkaldt "ja tak"-ordning, da foreslaget blev førstebehandlet i Folketinget tirsdag aften. Det skriver Danske Medier.

Det er SF, der har foreslået at ændre præmissen for at modtage reklamerne i postkassen, så man fremover aktivt skal tilvælge at modtage reklamerne i modsætning til i dag, hvor borgere skal gå på nettet og bede om at få et klistermærke, der kan sættes på postkassen for at indikere, at man ikke ønsker de adresseløse forsendelser.

Kun Enhedslisten bakker op om ændringen, mens Radikale Venstre har meddelt, partiet stemmer gult, og en samlet blå blok er imod forslaget. Regeringen har tidligere meddelt, den afventer grønt lys fra EU-Kommissionens side, inden der bliver taget stilling.

Forslaget ligger hos Folketingets Erhvervsudvalg og afventer andenbehandling, hvor der skal stemmes om forslaget.

Danske Medier: Kan betyde avisluk

Danske Medier har flere gange fremhævet, at en Ja tak-ordning vil medføre et fald i den samlede mængde af husstandsomdelte reklamer og dermed få prisen for avisernes distribution til at "stige markant". Pristtigningerne vil få lokale ugeaviser til at lukke, har organisationens argument mod en Ja tak-ordning lydt.

Hvad de mere præcise økonomiske konsekvenser af ændringen vil være, er dog umuligt at forudsige pga. regionale forskelle i distributionsudgifter.

Regeringen vedtog i juni 2020 sammen med et flertal af Folketingets partier, at muligheden for at indføre en Ja tak-ordning skal undersøges. Ifølge Simon Kollerup vil han indkalde aftalepartierne til drøftelser om fordelene vs. ulemperne, når konklusionen fra EU-Kommissionen foreligger.

Mere fra MediaWatch

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Journalisthøjskolens rektor stopper

Trine Nielsen vil have mere tid til andre bestyrelsesopgaver, herunder sin nye formandspost for Det Danske Filminstitut, og træder derfor tilbage som rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Prorektor konstitueres på posten, og jagt på ny rektor indledes efter nytår.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs