Der tegner sig et nej tak til ny Ja Tak-ordning for reklamer

Under førstebehandling af forslag om at ændre præmissen for at modtage adresseløse reklamer, så borgere aktivt skal bede om dem, har både opposition og Radikale Venstre givet udtryk for, at de ikke vil stemme for.
Foto: Jonas Pryner Andersen/Ritzau Scanpix
Foto: Jonas Pryner Andersen/Ritzau Scanpix

Et pænt nej tak lød det fra flere af Folketingets partier til en ændring af den nuværende ordning for adresseløse reklamer til en såkaldt "ja tak"-ordning, da foreslaget blev førstebehandlet i Folketinget tirsdag aften. Det skriver Danske Medier.

Det er SF, der har foreslået at ændre præmissen for at modtage reklamerne i postkassen, så man fremover aktivt skal tilvælge at modtage reklamerne i modsætning til i dag, hvor borgere skal gå på nettet og bede om at få et klistermærke, der kan sættes på postkassen for at indikere, at man ikke ønsker de adresseløse forsendelser.

Kun Enhedslisten bakker op om ændringen, mens Radikale Venstre har meddelt, partiet stemmer gult, og en samlet blå blok er imod forslaget. Regeringen har tidligere meddelt, den afventer grønt lys fra EU-Kommissionens side, inden der bliver taget stilling.

Forslaget ligger hos Folketingets Erhvervsudvalg og afventer andenbehandling, hvor der skal stemmes om forslaget.

Danske Medier: Kan betyde avisluk

Danske Medier har flere gange fremhævet, at en Ja tak-ordning vil medføre et fald i den samlede mængde af husstandsomdelte reklamer og dermed få prisen for avisernes distribution til at "stige markant". Pristtigningerne vil få lokale ugeaviser til at lukke, har organisationens argument mod en Ja tak-ordning lydt.

Hvad de mere præcise økonomiske konsekvenser af ændringen vil være, er dog umuligt at forudsige pga. regionale forskelle i distributionsudgifter.

Regeringen vedtog i juni 2020 sammen med et flertal af Folketingets partier, at muligheden for at indføre en Ja tak-ordning skal undersøges. Ifølge Simon Kollerup vil han indkalde aftalepartierne til drøftelser om fordelene vs. ulemperne, når konklusionen fra EU-Kommissionen foreligger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også