MediaWatch

Venstres nye medieordfører vil bruge sin erhvervsbaggrund aktivt

Kim Valentin vil som Venstres nye medieordfører se danske medier igennem en erhvervslinse, men vil ikke genopfinde partiets mediepolitiske linje.

Kim Valentin er medlem af Folketinget og har tidligere været borgmester i Gribskov Kommune. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Venstres nye medieordfører, Kim Valentin, mener, at fristen for et nye medieudspil for længst er overskredet, at Radio Loud uden lyttere er pengespild og at regeringens lovforslag om ophavsret er "et godt bud" på, hvordan man får techselskaber til at betale for medieindhold, skriver Journalisten.

Dermed sigter Kim Valentin ikke efter at tegne nye streger i Venstres mediepolitik, men han vil til gengæld bruge sin erhvervsbaggrund aktivt i sit ordførerskab.

"Der, hvor man vil se en ændring, er den baggrund, jeg har. Jeg har stor erfaring fra erhvervslivet. Medievirksomheder i dag er i høj grad erhvervsvirksomheder, og det er mere spændende end nogensinde, hvad der sker på medieområdet,” siger han til Journalisten.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs