Ombudsmanden kritiserer myndighederne for lange svartider i sin årsrapport

Covid-19 må ikke stå i vejen for offentlighedsloven, lyder det fra Ombudsmanden i årsrapporten for 2020, hvor især sundhedsmyndighederne kritiseres for lange svartider på ansøgninger om aktindsigt fra pressen.
Sundhedsmyndighedernes lange svartider i forbindelse med covid-19 er "bekymrende" ifølge Ombudsmanden. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Sundhedsmyndighedernes lange svartider i forbindelse med covid-19 er "bekymrende" ifølge Ombudsmanden. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

På trods af at Danmark gennem en stor del af 2020 har befundet sig i en national krise på grund af coronapandemien, gælder det grundlæggende princip om åbenhed i forvaltningen stadig, lyder det i Ombudsmandens årsrapport for 2020, hvor et kapitel er viet særligt til coronaen. Det skriver Information.

Her slås det bl.a. fast, at selv om året har været præget af ressourcemæssige udfordringer for myndighederne, må covid-19 "ikke stå i vejen for, at sager om aktindsigt behandles i overensstemmelse med offentlighedsloven", citerer avisen.

Lange svartider fra sundhedsmyndighederne er også et omdrejningspunkt i beretningen, hvor det fremgår, at der i efteråret var en række uafsluttede sager, hvor svarene havde været mellem 80 og 120 dage undervejs, mens enkelte sager var nået op på over 140 arbejdsdage, hvilket Ombudsmanden fandt "bekymrende".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også