MediaWatch

Folketinget vedtager strammere regler for markedsføring af kviklån

Tv-reklamer for kviklån i sammenhæng med spil og gambling bliver forbudt, og det samme gør markedsføring af kviklån med årlige omkostninger i pct. over 25.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S). | Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Et flertal i Folketinget har torsdag stemt ja til lovændringer, som bl.a. begrænser muligheden for at reklamere for kviklån. Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Omkostningerne ved at optage et kviklån udtrykkes ved begrebet årlig omkostning i pct., som forkortes ÅOP. Lovændringen betyder, at det bliver forbudt at markedsføre lån med en ÅOP over 25 pct. Der bliver også indført et forbud mod markedsføring af kviklån på tv, hvis det sker i sammenhæng med reklamer for spil og gambling.

Loven sætter derudover et loft over ÅOP på 35 pct. Derudover lægges der begrænsning på, hvor mange penge der må tjenes på rykkergebyrer og andre strafrenter.

"Med det nye indgreb sætter vi både en langt lavere grænse for, hvor høje de årlige omkostninger må være, og vi sætter et loft over, hvor meget man som forbruger maksimalt skal betale tilbage i renter og gebyrer," udtaler erhvervsminister Simon Kollerup (S) i meddelelsen, dog uden at konkretisere, hvor meget der maksimalt må opkræves.

Lovændringerne udspringer af en aftale, som den socialdemokratiske regering, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre, Alternativet, Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige indgik i december. Med dagens vedtagelse er aftalen altså omsat til lov.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier vil have åbnet diskussion om fordeling af licensoverskud

De mange millioner i såkaldt merlicensprovenu bør fordeles, så de i højere grad bidrager til at skabe bredde i medielandskabet og holder hånden under lokal- og regionalmedier, lyder det fra adm. direktør i Danske Medier, der vil have gjort op med, at en stor bid af kagen tilfalder DR.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs