MediaWatch

S vil tage åbenhed om medietoppens løn med i debat om nyt medieforlig

Flere mediehuse bør lægge toplønninger frem, hvis de får mediestøtte, mener socialdemokratisk medieordfører, efter JP/Politikens Hus har sat kroner og øre på direktørlønninger.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Socialdemokratiet vil igen overveje at gøre åbenhed om toplønninger til en betingelse for at få mediestøtte. Det skriver fagbladet Journalisten.

"Hele spørgsmålet om åbenhed for medievirksomheder, der modtager stor offentlig støtte, synes jeg skal være en del af diskussionen frem til udspillet om et nyt medieforlig," siger Jesper Petersen, medieordfører for Socialdemokratiet, til Journalisten, og kravet bakkes op af DF's medieordfører Pernille Bendixen, mens De Radikales medieordfører Jens Rohde er imod.

Debatten om størrelsen af medietoppens lønposer blev genoplivet i sidste uge, da JP/Politikens Hus på opfordring fra medarbejderrepræsentanter for første gang offentliggjorde, hvor meget koncernens tre direktører hver især får i løn. Tallene viste, at adm. direktør Stig Kirk Ørskovs løn var på 5,871 mio. kr. Også bestyrelsesmedlemmernes honorar blev der sat beløb på. Bestyrelsesformand Lars Munch modtog sidste år 2,3 mio. kr.

Socialdemokratiet og Venstre har i 2017 talt for ideen om lønåbenhed som et krav for at få mediestøtte. Det skete op til de medieforhandlinger, der i 2018 mundede ud i en smal medieaftale mellem den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti. Her var kravet ikke en del af forliget.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs