Amerikanske Google er langt fra begejstret for de nye copyrightregler, som EU-Kommissionen fremlagde tidligere onsdag. Det skriver Dagbladet Børsen.
Copyrightreglerne medfører blandt andet, at nyhedstjenester som Google News ikke længere kan bruge materiale kvit og frit, men derimod skal forhandle sig til licenser med udgiverne.
"Vi mener, der er en bedre vej. Innovation og partnerskab - ikke subsidier og besværlige restriktioner - er nøglen til en succesfuld, forskelligartet og holdbar nyhedssektor i EU," skriver Google i en skriftlig kommentar i følge Dagbladet Børsen.
Hos danske Egmont er man dog anderledes åben over for den nye særlige udgiverophavsret. Her peger direktør i Egmont for Kommunikation og Public Affairs, Line Aarsland, overfor Dagbladet Børsen blandt andet på, at det er svært at opretholde en forretningsmodel med de mange services, der lever af at gengive andres indhold, så brugerne kun behøver at gå derhen for at få et nyhedsoverblik.
EU: Copyright-reform skal hjælpe musikere og medier
EU er på trapperne med reform af digital ophavsret
Facebook og Twitter træder ind i medienetværk