Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) den 29. august i bedste nytårstale-stil valgte at lancere regeringens 2025 helhedsplan på Facebook, var det så meget spin, at dens største succes var den kolossale omtale i de professionelle medier. Det skriver formand for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Det Kgl. Teater samt direktør og chefredaktør for Mandag Morgens danske aktiviteter i en klumme i Altinget.
Her sætter hun blandt andet spørgsmålstegn ved Lars Løkkes Rasmussens valg af Facebook som distributionskanal af den nye 2025-plan.
”Facebook er ikke en demokratisering af den politiske proces. Det er et illusionsnummer, som skulle fremstille statsministeren som folkets mand og på vælgernes side. Facebook er i denne sammenhæng blevet brugt til en popularisering af den politiske proces,” skriver hun blandt andet.
Lisbeth Knudsen spørger derudover, om det er god forståelse at holde en enetale via en social medie-platform for derefter at lukke ned for spørgsmål og debat, ligesom hun undrer sig over, om det er politisk i orden ”kun at bringe den halve sandhed – gaveboden" i Løkkes Facebook-monolog.
Ekspert: Løkke vil styre pressen med Facebook-udsendelse
Regeringen foreslår status quo for mediestøtten i 2017
Grafisk brancheforening bakker vækstudspil op