MediaWatch

Dyrby: Sådan bør DR forandre sig

Som reaktion på debatindlæg fra bestyrelsesmedlem i DR, der argumenterer for et salg af TV 2, giver Michael Dyrby sine bud på, hvordan DR bør forandre sig.

DR bør ændre attitude, lave en mere enkel organisation og skabe mere drama.

Sådan lød opfordringen i et debatindlæg i Politiken i weekenden fra TV 2's tidligere nyhedsdirektør Michael Dyrby, som nu er selvstændig i virksomheden Dyrby&More og producent i Monday.

Indlægget er en reaktion på et debatindlæg i Politiken fra Dennis Nørmark , som er bestyrelsesmedlem i DR. I indlægget skriver Dennis Nørmark, at han mener, at TV 2 i det store og hele har udspillet sin rolle som statsejet public service-institution, og at staten bør sælge tv-stationen. Dennis Nørmark mener desuden, at TV 2 - i modsætning til DR - går fri af kritik og indblandingen fra politikerne.

Men ifølge Michael Dyrby bør Dennis Nørmark gribe i egen DR-barm, før han blander sig i ledelse og ejerskabet af TV 2.

"Tonen og selvopfattelsen hos DR har desværre udviklet sig til en os-mod-alle-de-andre-kultur. På gangene i DR Byen kan man ofte høre sætningen: ’Det var galt, da vi ingen seere havde, og nu, hvor det går godt, er det også galt’. En defensiv og småfornærmet attitude, der ikke skaber respekt. Kom i offensiven, og kom i gang med at levere et nyt bud på public service 2016. Den nuværende tolkning er stadig en udviklet kopi af TV 2’s tolkning," skriver Michael Dyrby.

Ifølge Michael Dyrby bør DR desuden lave en mere enkel organisation, fordi DR er "overadministreret", dele af ud sit arkiv af billeder og lyd og skabe mere drama, "uden at det koster 7-10 millioner per afsnit", skriver han.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs