MediaWatch

Innovations-chef: Statsstøtte fører til for få nye medier og formater

Den kulturelle statsstøtte fører ifølge direktør i Innovation Lab, Mads Thimmer, til berøringsangst for teknologi og udvikling. Der sker for lidt inden for nye medier, lyder det.

Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto

Direktør i Innovation Lab, Mads Thimmer, revser i et interview til Berlingske kulturstøtten.

De statslige støttekroner spænder ifølge direktøren ben for udvikling og nytænkning, fordi kulturlivet retter blikket mod de myndigheder, der bevilger midlerne, frem for mod publikum, påpeger han:

”Logikken bliver, at man koncentrerer sig om, hvad der skal til for at få udbetalt midler fra de forskellige puljer. Fokus bliver flyttet fra den naturlige interesse og nysgerrighed for udviklingen. Der sker betænkeligt lidt i forhold til at afprøve nye formater og medier, fordi det bliver et indspist parnas, hvor giverne og modtagerne kender hinanden og indgår i en symbiotisk understøttelse af hinandens eksistensberettigelse. Det er i mine øjne vores allerstørste kulturpolitiske problem, for det resulterer i et meget indadvendt, selvbeskuende og selvreferentielt univers af både givere og tagere,” siger Mads Thimmer.

Han mener, at udviklingen kommer nedefra, og at det kunne få enorm betydning, hvis man i højere grad kunne trække en kommerciel og teknologisk interesse ind over kulturområdet. 

Innovation Lab overvåger, hvordan verden udvikler sig, mens digitaliseringen blomstrer. Firmaet modtager input fra et internationalt netværk af forskere, iværksættere og produktudviklere og bruger så den viden til at påpege muligheder og udfordringer for organisationer, institutioner og virksomheder.

Berlingske har også har spurgt de tre kulturordførere, De Radikales Marlene Borst Hansen, SF’s Annette Vilhelmsen og Konservatives Lars Barfoed om deres mening. De siger dog alle nej til, at kulturen bør fungere på mere kommercielle vilkår.

Fagfolk: Tv-pakker er snart fortid

Innovationsstøtte: Sådan er det gået de første modtagere

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs