MediaWatch

Innovations-chef: Statsstøtte fører til for få nye medier og formater

Den kulturelle statsstøtte fører ifølge direktør i Innovation Lab, Mads Thimmer, til berøringsangst for teknologi og udvikling. Der sker for lidt inden for nye medier, lyder det.

Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto

Direktør i Innovation Lab, Mads Thimmer, revser i et interview til Berlingske kulturstøtten.

De statslige støttekroner spænder ifølge direktøren ben for udvikling og nytænkning, fordi kulturlivet retter blikket mod de myndigheder, der bevilger midlerne, frem for mod publikum, påpeger han:

”Logikken bliver, at man koncentrerer sig om, hvad der skal til for at få udbetalt midler fra de forskellige puljer. Fokus bliver flyttet fra den naturlige interesse og nysgerrighed for udviklingen. Der sker betænkeligt lidt i forhold til at afprøve nye formater og medier, fordi det bliver et indspist parnas, hvor giverne og modtagerne kender hinanden og indgår i en symbiotisk understøttelse af hinandens eksistensberettigelse. Det er i mine øjne vores allerstørste kulturpolitiske problem, for det resulterer i et meget indadvendt, selvbeskuende og selvreferentielt univers af både givere og tagere,” siger Mads Thimmer.

Han mener, at udviklingen kommer nedefra, og at det kunne få enorm betydning, hvis man i højere grad kunne trække en kommerciel og teknologisk interesse ind over kulturområdet. 

Innovation Lab overvåger, hvordan verden udvikler sig, mens digitaliseringen blomstrer. Firmaet modtager input fra et internationalt netværk af forskere, iværksættere og produktudviklere og bruger så den viden til at påpege muligheder og udfordringer for organisationer, institutioner og virksomheder.

Berlingske har også har spurgt de tre kulturordførere, De Radikales Marlene Borst Hansen, SF’s Annette Vilhelmsen og Konservatives Lars Barfoed om deres mening. De siger dog alle nej til, at kulturen bør fungere på mere kommercielle vilkår.

Fagfolk: Tv-pakker er snart fortid

Innovationsstøtte: Sådan er det gået de første modtagere

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs