DR og RUC vil analysere nyhedsmediernes valgdækning

Bliver valgkampen udlagt som et hestevæddeløb? Det vil forskere fra Roskilde Universitet undersøge.

I de kommende 23 dage vil Folketingsvalget fylde en stor del af mediefladen.

Hvordan nyhedsmedierne dækker valgkampen vil forskere ved Roskilde Universitet i samarbejde med Infomedia og DR’s Detektor på DR2 analysere.

Særligt dækningen af de to statsministerkandidater vil blive fulgt med lup.

"I vores aktuelle tilfælde undersøger vi, i hvor høj grad valgkampen fortælles som et horse race mellem Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt, og hvad problemerne ved en sådan dækning kan være," siger professor Mark Blach-Ørsten fra Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.

Resultater bliver bragt på DR

Sammen med ph.d.-stipendiat Rasmus Burkal fra samme institut vil han analyserne dækningen af partier og partiledere samt forskellen i valgdækningen mellem eksempelvis aviser og tv. Ifølge de to forskere skal deres undersøgelse bidrage til at belyse et andet væsentligt spørgsmål; hvordan taletiden til de politiske aktører balanceres.

"Kommer alle partier til orde på en nogenlunde rimelig måde? Hvordan vinkler forskellige medier deres dækning og afspejler valget af kilder mediets eget politiske ståsted? Det er noget af det, vi vil se på i de daglige analyser," siger Rasmus Burkal.

De daglige analyser vil undervejs i valgkampen blive præsenteret i DR’s Detektor samt efterfølgende i forskningslitteratur.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også