Norsk TV 2 afviser Discoverys monopol-kritik

Selvom Egmont-ejede TV 2 i Norge overtager en række fodboldrettigheder fra C More, er der ikke tale om monopoltilstande, sådan som Discovery Newworks påstår, siger TV 2-chef.
Foto: PR
Foto: PR

Med opkøbet af sportsdelen i C More, udvider TV 2 Norge paletten af fodboldrettigheder med Tippeligaen, La Liga og Serie A, der i forvejen tæller Premier League.

Det har fået konkurrenten Discovery Networks til at varsle, at man vil bede det norske Konkurransetilsynet se på sagen. Discovery-direktør Harald Strømme mener nemlig, at TV 2 med købet vil få en dominerende position på det norske tv-marked på sportsområdet, som giver dem en "forhandlingsmagt, som i realiteten sætter markedsmekanismerne ud af spil".

Men det afvises af TV 2 Norge, som er ejet af danske Egmont, skriver Kampanje.

"Vi registrerer, at vores konkurrenter er ude og kommentere. Spørgsmålet er, om de kommenterer på vegne af sig selv eller den norske forbruger," siger TV 2-chef Olav Sandnes til Kampanje.

Han tilføjer, at Discovery Network Norway "gerne appellerer til strengere norske konkurrenceregler samtidig med, at de selv undgår reklamereglerne ved at sende næsten alle sine kanaler fra udlandet."

Ifølge TV 2 har responsen på opkøbet fra norske klubber, forbund og fodboldinteresserede udelukkende været positiv, og de afviser, at de har planer om prisstigninger. Fremover vil produktet dog pakketeres på en anden måde, siger Olav Sandnes. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også