Ugens virale: Støjberg og Politiken-blogger skabte størst bølgegang

Tidl. formand for Liberal Alliances Ungdoms blogindlæg med 28 grunde til, at DF ifølge ham ikke skal til magten, og Venstre-ordfører Inger Støjbergs tur i biografen tændte flest gnister på de sociale medier.
Inger Støjberg, politisk ordfører, Venstre. | Foto: JENS DRESLING/POLFOTO
Inger Støjberg, politisk ordfører, Venstre. | Foto: JENS DRESLING/POLFOTO
RETTELSE 9.2: Som følge af en teknisk fejl giver ugens liste ikke det fulde billede over mediernes virale historier. Systemet hos 'I Like', der samler tallene ind til listen, fangede derfor ikke alle de historier fra ugen, der skulle have haft plads på listen.

Blogindlæg om politik har før været hits i toppen af MediaWatchs ugentlige liste over de historier, der den foregående uge har fået flest interaktioner fra brugere på de sociale netværk. Her har særligt Dansk Folkepartis værdiordfører Pia Kjærsgaard flere gange fået tusindvis af danskere til at dele og kommentere hendes blogindlæg på Tv2.dk om udvisning af bl.a. den terrordømte Sam Mansour.

I den her uge har Politikens blogger Rasmus Brygger, tidligere formand for Liberal Alliances Ungdom, vendt skytset den anden vej. Hans blogindlæg 'Her er 28 grunde til at Dansk Folkeparti ikke skal til magten' blev ugens mest delte, kommenterede og 'likede' historie med 13.848 interaktioner.

En anden af ugens helt store debatemner var Venstres politiske ordfører Inger Støjbergs Facebook-opslag, hvor hun skældte ud på en gruppe af indvandrerdrenge, der havde været højrystede under en biograffilm. Hun blev efterfølgende kritiseret for detaljen om, at drengene var af anden etnisk herkomst. Det er imidlertid en artikel med en anden biografgæsts version af episoden, der også var til stede i salen, der kommer lige efter Rasmus Bryggers blogindlæg på andenpladsen. Den nåede 13.463 interaktioner.

På listen over de medier, som fik flest artikler med over 800 interaktioner, der giver status som viral i den her opgørelsen, har Tv2.dk ligget langt foran konkurrenterne med over 100 virale pletskud om ugen flere uger i træk.

I den her uge er styrkeforholdet anderledes jævnbyrdigt. Tv2.dk er stadig mediet med flest virale historier med 66, men Ekstrabladet.dk med 52 følger tæt efter på andenpladsen. Politiken.dk fik tredjeflest med 45.

 

Ugens mest virale historier

 

Rubrik Medie Interaktioner
1. Her er 28 grunde til at Dansk Folkeparti ikke skal til magten politiken.dk 13.848
2. Vidne var i samme biograf som Støjberg: Her er hans version bt.dk 13.463
3. Ny forskning: Øl kan forhindre Alzheimers og Parkinson bt.dk 11.569
4. I 10 år gik han 33 km til arbejde - nu har han råd til en Lamborghini bt.dk 11.097
5. Bilister i oprør mod fotovogne tv2.dk 9.666
6. Historien der har grebet hele verden: Går 34 km på arbejde hver dag tv2.dk 8.898
7. Fem grunde til skaldede mænd er mere sexede end mænd med hår dagens.dk 7.974
8. Her på toppen ser vi ned på alle andre politiken.dk 7.863
9. Inviteret til gammel elev-fest: 'Luder-so' kommer ikke ekstrabladet.dk 7.317
10. Vi misforstår, hvad moderne kærlighed er information.dk 7.202
11. Royal fødselsdag: Kronprinsesse Mary fylder 43 år kendte.dk 7.068
12. Kvinde lægger familiebillede på en indsmurt træplanke og venter på det nydelige resultat dagens.dk 7.057
13. Smart trick går viralt - sådan undgår du at blive fanget af de nye fotovogne dagens.dk 6.978
14. Corydon: Ja, LAs politik ville give 124.000 flere et job, men... | Berlingske Politiko politiko.dk 6.769
15. Danske unge opfører sig lige så dårligt i kirken som indvandrere i biffen politiken.dk 6.167
16. Ingen pleje-plads til 96-årig: Men flygtninge får ældreboliger ekstrabladet.dk 6.061
17. Hun hælder neglelak ned i varmt vand - dette trick er genialt dagens.dk 5.518
18. Fitness-dronningen der blev mangemillionær borsen.dk 5.485
19. Danskere går app-amok: Tjek hvor politiets fotovogne står b.dk 5.482
20. LO trækker Ryanair i Arbejdsretten dr.dk 5.429
21. Ti fordele ved at være lav dagens.dk 5.428
22. Ingen blink med lygterne: Det kan koste dig dyrt at advare andre om politiet bt.dk 5.332
23. Støjberg: Havde det været en flok svenskere, havde jeg skrevet det samme politiken.dk 5.259
24. Mikkel Kessler stopper tv2.dk 5.190
25. Stort flertal ønsker nationalt DNA-register over alle dr.dk 5.106

Medier med flest virale historier

 

Medie Interaktioner Historier 800+ Gns. interaktioner/historie
1. tv2.dk 189.345 66 187
2. ekstrabladet.dk 163.872 52 119
3. politiken.dk 151.336 45 166
4. bt.dk 153.798 43 151
5. dagens.dk 110.032 30 396
6. mx.dk 70.973 24 187
7. dr.dk 97.162 22 31
8. tv2nord.dk 58.483 21 513
9. jyllands-posten.dk 63.581 17 44
10. fyens.dk 22.731 12 18
11. information.dk 38.397 12 62
12. avisen.dk 32.759 10 33
13. b.dk 41.494 9 49
14. newsbreak.dk 28.356 7 55
15. politiko.dk 27.080 7 111
16. denkorteavis.dk 23.701 6 260
17. seoghoer.dk 24.043 4 250
18. tv3sport.dk 19.254 4 44
19. udeoghjemme.dk 6.742 3 28
20. borsen.dk 12.588 3 45

Ekstern lektor Filip Wallberg, der står bag indsamlingen af tallene i "I Like"-projektet, er desuden involveret i @journalistpip og @politikerpip, der retweeter de mest populære tweets fra journalister og politikere på Twitter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også