RETTELSE 9.2: Som følge af en teknisk fejl giver ugens liste ikke det fulde billede over mediernes virale historier. Systemet hos 'I Like', der samler tallene ind til listen, fangede derfor ikke alle de historier fra ugen, der skulle have haft plads på listen.
Blogindlæg om politik har før været hits i toppen af MediaWatchs ugentlige liste over de historier, der den foregående uge har fået flest interaktioner fra brugere på de sociale netværk. Her har særligt Dansk Folkepartis værdiordfører Pia Kjærsgaard flere gange fået tusindvis af danskere til at dele og kommentere hendes blogindlæg på Tv2.dk om udvisning af bl.a. den terrordømte Sam Mansour.
I den her uge har Politikens blogger Rasmus Brygger, tidligere formand for Liberal Alliances Ungdom, vendt skytset den anden vej. Hans blogindlæg 'Her er 28 grunde til at Dansk Folkeparti ikke skal til magten' blev ugens mest delte, kommenterede og 'likede' historie med 13.848 interaktioner.
En anden af ugens helt store debatemner var Venstres politiske ordfører Inger Støjbergs Facebook-opslag, hvor hun skældte ud på en gruppe af indvandrerdrenge, der havde været højrystede under en biograffilm. Hun blev efterfølgende kritiseret for detaljen om, at drengene var af anden etnisk herkomst. Det er imidlertid en artikel med en anden biografgæsts version af episoden, der også var til stede i salen, der kommer lige efter Rasmus Bryggers blogindlæg på andenpladsen. Den nåede 13.463 interaktioner.
På listen over de medier, som fik flest artikler med over 800 interaktioner, der giver status som viral i den her opgørelsen, har Tv2.dk ligget langt foran konkurrenterne med over 100 virale pletskud om ugen flere uger i træk.
I den her uge er styrkeforholdet anderledes jævnbyrdigt. Tv2.dk er stadig mediet med flest virale historier med 66, men Ekstrabladet.dk med 52 følger tæt efter på andenpladsen. Politiken.dk fik tredjeflest med 45.
Ugens mest virale historier
Medier med flest virale historier
|
Medie |
Interaktioner |
Historier 800+ |
Gns. interaktioner/historie |
1. |
tv2.dk |
189.345 |
66 |
187 |
2. |
ekstrabladet.dk |
163.872 |
52 |
119 |
3. |
politiken.dk |
151.336 |
45 |
166 |
4. |
bt.dk |
153.798 |
43 |
151 |
5. |
dagens.dk |
110.032 |
30 |
396 |
6. |
mx.dk |
70.973 |
24 |
187 |
7. |
dr.dk |
97.162 |
22 |
31 |
8. |
tv2nord.dk |
58.483 |
21 |
513 |
9. |
jyllands-posten.dk |
63.581 |
17 |
44 |
10. |
fyens.dk |
22.731 |
12 |
18 |
11. |
information.dk |
38.397 |
12 |
62 |
12. |
avisen.dk |
32.759 |
10 |
33 |
13. |
b.dk |
41.494 |
9 |
49 |
14. |
newsbreak.dk |
28.356 |
7 |
55 |
15. |
politiko.dk |
27.080 |
7 |
111 |
16. |
denkorteavis.dk |
23.701 |
6 |
260 |
17. |
seoghoer.dk |
24.043 |
4 |
250 |
18. |
tv3sport.dk |
19.254 |
4 |
44 |
19. |
udeoghjemme.dk |
6.742 |
3 |
28 |
20. |
borsen.dk |
12.588 |
3 |
45 |
Ekstern lektor Filip Wallberg, der står bag indsamlingen af tallene i "I Like"-projektet, er desuden involveret i @journalistpip og @politikerpip, der retweeter de mest populære tweets fra journalister og politikere på Twitter.