MediaWatch

Danmark vil opruste i EU's mediekrig med Rusland

Udenrigsminister Martin Lidegaard vil have EU til at imødegå russisk propaganda og misinformation.

Foto: Jonas Olufson/Polfoto/Arkiv

EU's konflikt med Rusland efter annekteringen af Krim og den russiske indblanding i Ukraine er sammen med bekæmpelse af terror de tungeste punkter på dagsordenen under mandagens EU-udenrigsministermøde i Bruxelles.

Det er i høj grad den russiske militære indgriben i Ukraine, der har trukket fronterne hårdt op. Men set med danske øjne er det mediekrigen, der skal have mest fokus på mødet.

"Det største danske fokus i dag, det bliver faktisk at komme videre i det, jeg kalder mediedagsordenen. Altså hvordan får vi dæmmet op for den massive russiske propaganda, som er et selvstændigt problem i Ukraine, men så sandelig også i Rusland og i de europæiske lande, der har russisk mindretal," siger udenrigsminister Martin Lidegaard (R).

Ministeren luftede tidligere på året tanker om, at EU kan hjælpe til med at etablere en russisksproget tv-kanal. Den kan for eksempel sende både underholdning og nyheder til russiske mindretal både i og uden for EU.

Det skal ske for at skabe et alternativ for et russisktalende publikum til det, Lidegaard betegner som misinformation og manipulation af den offentlige mening fra russisk side.

Han kommer mandag ikke med direkte eksempler på, hvad det er, russiske medier har misinformeret om, og hvordan Rusland manipulerer den offentlige mening.

Under forberedelsen af mandagens ministermøde har den danske minister sammen med sin britiske, estiske og litauiske kollega bedt om at få sagen på dagsordenen. Og han siger, at der allerede har vist sig opbakning til deres fælles tanker.

"Vi vil derfor kunne skubbe bolden videre i dag, håber jeg, med henblik på at kunne træffe nogle beslutninger i maj måned, hvor vi har det store Riga-topmøde," siger Martin Lidegaard med henvisning til et planlagt topmøde med EU's østlige partnere.

Lidegaard har dog også tidligere understreget, at Europa er nødt til at være forsigtig med ikke selv at lave propaganda.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs